Asrock Deskmini H470 vs Intel 11th gen cpu geen graphics

Plaats reactie
Roel1966
Silver Member
Likes uitgedeeld: 3
Likes ontvangen: 35

Asrock Deskmini H470 vs Intel 11th gen cpu geen graphics

Bericht: # 7638Bericht Roel1966 »

Belangrijke update 11 april 2021.

Nadat ik dagelijks gekeken heb of Intel inmiddels een driverupdate beschikbaar gesteld had voor de iGPU van de i5 11400 kan ik melden dat deze nu eindelijk beschikbaar is. Nadat ik dit ontdekt had heb ik uiteraard meteen weer de i5 10400 vervangen door de i5 11400 en kan ik melden dat nu de grafische driver wel direct prima werkt. Wel een tip namelijk op de website van Intel staat nog een driverversie met aan het einde 9316 echter deze versie werkt niet direct met de i5 11400. Maar via Windows update ( optitionele drivers ) stond er vandaag een versie 9415 en deze nieuwe versie wel werkt met een i5 11400.

Samengevat werkt een i5 11400 wel in een Asrock Deskmini H470.

Voor ongeveer 1 maand geleden heb ik een Asrock Deskmini H470 NUC gekocht in combinatie met een Intel i5 10400 cpu. In de planning stond om vervolgens de i5 10400 te kunnen upgraden naar een i5 11400 die volgens alles nog ietwat sneller zou zijn. Volgens de site van Asrock zou het H470 boardje compatibel zijn met de 11th gen cpu's hetzij wel dan na een bios upgrade. In 1ste instantie zag dit er dus veelbelovend uit waarna ik dan 2 dagen geleden meteen een i5 11400 gekocht heb welke gisteren aangekomen is.

Even voorop gesteld dat de Intel i5 10400 verder prima presteert en de Asrock Deksmini H470 ook verder prima werkt. Enfin afgelopen avond heb ik dus als 1ste meteen de laatste biosversie geïnstalleerd welke Asrock netjes gereed had staan op hun site. Vervolgens heb ik de i5 10400 vervangen door de i5 11400 hetgeen in 1ste instantie veelbelovend uit zag en zelfs de 2de aanwezige NVME poort werkte. Wel viel mij al meteen op dat de beeldschermresolutie op een hele lage resolutie stond toen ik hem voor het eerst opstartte.

Ik ging er vanuit dat dit wel te maken had met andere grafische drivers aangezien in de I5 11400 een UHD 730 interne grafische chip zit. Uiteraard ben ik toen gaan zoeken naar de goede drivers voor een UHD 730 grafische chip echter, helaas, niets te vinden op de site van Intel. Volgens de readme van de laatste UHD drivers zou deze compatibel moeten zijn met 11th gen cpu's echter toen liep ik tegen iets vreemds aan. Bij het proberen te installeren van de laatste drivers bleef ik de melding krijgen dat het besturingssysteem niet compatibel zou zijn met de betreffende driver.

Ondanks alles wat ik geprobeerd heb bleef de grafische adapter op de standaard Micrsoft adapter staan en lieten dus de drivers zich niet installeren. Uiteindelijk heb ik daarna maar weer de i5 10400 erin gezet en jawel, exact dezelfde drivers laten zich zonder problemen installeren. Het blijft voor mij dus een raadsel wat hier nu aan de hand is en/of blijkbaar H470 toch niet helemaal compatibel is met de 11the gen cpu's. Voor zover ik namelijk heb kunnen vinden lijkt het erop dat de grafische chip niet ingeschakeld is en daardoor die driver met die foutmelding zou komen ( volgens diverse berichten ).

Velen zullen nu wel denken van dan prik je er toch een extern videokaartje bij maar dat is dus in de Asrock Deskmini H470 niet mogelijk omdat er geen plek voor is en er ook geen extra PCI-E slot op het boardje zit. Ik ben dus afhankelijk dan de interne grafische chip maar die werkt bij de 11th gen helaas niet, tenzij misschien anderen nog ideeën hebben wat er aan de hand is.
Laatst gewijzigd door Roel1966 op 11 apr 2021, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Dabomb
Silver Member
Likes uitgedeeld: 52
Likes ontvangen: 38

Re: Asrock Deskmini H470 vs Intel 11th gen cpu geen graphics

Bericht: # 7753Bericht Dabomb »

Misschien moet je even wachten totdat Asrock nieuwe UHD 730 drivers op ze website zet.. (zal momenteel niet ondersteunt worden)

Want die andere die er momenteel erop staat zijn van: 2020 /8/6 en volgens mij was er toen nog geen Intel Rocket lake verkrijgbaar.

Misschien gebruikt Asrock eigen aangepaste drivers. Dus ik denk dat je even moet wachten totdat er de nieuwer driver met de nieuwe datum daar word gezet..

Anders proberen om contact te leggen met Asrock.. Misschien kunnen ze je iets van test drivers sturen die eventueel tijdelijk werken.

https://www.asrock.com/nettop/Intel/Des ... p#Download

Hier heeft er iemand ook problemen mee:

Alleen met een 11500.
ASUS ROG X470 crosshair vii hero wifi met Ryzen 7 5800X - Bequiet! pure rock 2 black met Deepcool RGB fan - Be quiet! GOLD 650w - 64GB DDR4 3600MHz CL16 (4x16 DR) - Zotac RTX 2070 super 8GB - ADATA XPG SX8200 Pro 512GB - Crucial MX500 1TB - Corsair 680X.
Roel1966
Silver Member
Likes uitgedeeld: 3
Likes ontvangen: 35

Re: Asrock Deskmini H470 vs Intel 11th gen cpu geen graphics

Bericht: # 7776Bericht Roel1966 »

Dabomb schreef: 08 apr 2021, 02:51 Misschien moet je even wachten totdat Asrock nieuwe UHD 730 drivers op ze website zet.. (zal momenteel niet ondersteunt worden)
De laatste drivers zijn van 3 maart 2021 en die had/heb ik er al op staan en draaien prima met de i5 10400. Echter dus wanneer ik de i5 11400 erin zet dan gaat Windows 10 terug naar de Microsoft Standard Adapter drivers. Wanneer ik daarna dezelfde drivers van Intel wil installeren stopt ie en krijg ik de melding dat die drivers de versie Windows niet ondersteunen. Net nog even gekeken maar er staat nog steeds dezelfde driverversie op die simpelweg niet werkt, althans in combinatie met de H470 en een i5 11400. Ergens heb ik dus een vermoeden dat toch op de een of andere manier dat H470 boardje die nieuwe iGPU niet herkent en er geen weg mee weet.
Dabomb schreef: 08 apr 2021, 02:51 Anders proberen om contact te leggen met Asrock.. Misschien kunnen ze je iets van test drivers sturen die eventueel tijdelijk werken.
Had ik al gedaan maar enigste melding die ik van hun kreeg was dat ik met de webshop/dealer contact moest opnemen en daarna niets meer gehoord van Asrock.
Dabomb schreef: 08 apr 2021, 02:51 Hier heeft er iemand ook problemen mee:
Ja dat probleem had ik dan niet omdat ik het bios al van te voren met die 15 10400 geupdate had en tja, ergens ook wel een beetje vragen naar de bekende weg. Als hij bij ondersteunde cpu's met biosversie gekeken had dan staat er toch echt bij dat de i5 11400 pas werkt vanaf biosversie 2.10. Bij mij startte ie dus wel gewoon op en kon ik ook verder in het bios komen met die i5 11400. Enigste dus is dat driverprobleem maar ik weet niet of ik erop ga wachten dat Intel met een nieuwe driver komt en het gewoon bij die i5 10400 houd.
Plaats reactie