Windows herkend schijven niet na updaten

joz
Member
Likes uitgedeeld: 2
Likes ontvangen: 9

Re: Windows herkend schijven niet na updaten

Bericht: # 8261Bericht joz »

youmas schreef: 30 apr 2021, 23:16 Ik had er een advocaat op gezet.
Ja joh, ga lekker geld lopen verspillen.
Er is nog niet eens een echt dispuut. Dit is echt het slechtste advies wat ik hier in tijden ben tegen gekomen. We zitten niet in de Verenigde Staten!?

Het verbaast me verder wel dat we 100 berichten nodig hebben voor vdb (of eigenlijk niet). Nee een troll is hij niet maar advies opvolgen, reageren op vragen die hem gesteld worden en terugkoppelen hier, lijkt keer op keer een pipe dream te zijn.
Ik had in het begin hoop dat hij dat op zou pakken maar dat is eigenlijk al lang vervlogen...
Wmb is er genoeg goed advies gegeven (op advocaten in de hand nemen na), en kan vdb er mee aan de slag als hij z'n probleem op wil lossen.

Persoonlijk zal ik de schijven gewoon initialiseren. Heb dit zelf ook wel is gehad en daarna gewoon nog bij de data gekunt (als je de juiste indeling kiest gpt/MBR). Net zoals in de link staat die ik eerder poste, maar goed daar werd ook al niet op gereageerd dus tsja...
Division
ADMIN
Likes uitgedeeld: 77
Likes ontvangen: 105

Bericht: # 8262Bericht Division »

youmas schreef: 30 apr 2021, 23:16 Terug naar 2004. HDD's goed backup-pen. W10 opnieuw installeren en kijk dan wat er gebeurt. Lees ook de logs van W10 eens door. Misschien dat er iets in staat wat het euvel veroorzaakt. Alle drivers van MB opnieuw installeren. Volgorde van aanpak moet je zelf eens kijken. Ik zou eens beginnen met de logs van W10 door te nemen. Informatique probeert je alleen maar nog meer geld afhandig te maken. Ik vind het wel vreemd dat er niemand van Informatique hier gemeld heeft. Ik neem aan dat ze fora zoals deze ook lezen. Of is het nog niet populair genoeg? Ik had er een advocaat op gezet.
Of is VDB een trol? niemand weet het.
Laten we het even gezellig houden en geen aan names op elkaar gaan maken. Als @Van der Berg een troller was geweest hadden we hem hier allang niet meer op onze fora gehad. Het kan meerdere redenen hebben waarom ts nog geen dingen heeft geprobeerd ivm bang om data kwijt te raken bijvoorbeeld.

Houd het hier on topic.
LaCrimosa
Silver Member
Likes uitgedeeld: 47
Likes ontvangen: 59

Bericht: # 8263Bericht LaCrimosa »

Tja, effe de begin topic herlezen. VDB, ga naar Informatique met je systeem en de factuur. Normaal, als jullie hetzelfde principe hebben, moet de verkoper (in dit geval de systeembouwer) aantonen dat de fout door hun is ontstaan of dat het defect reeds aanwezig was door de fabrikant van het onderdeel. Normaal, dan wel in de Belgische garantiewetgeving (weet niet of dit ook in de Nederlandse staat), mag de hersteller geen extra kosten aanrekenen.

Tevens weet ik ook niet of de Nederlandse wetgeving een aankoopfactuur als een contract beschouwd waarbij U als partij reeds uw verplichting reeds hebt voldaan (betaling van de build) en waarbij de andere partij (Informatique) de plicht op zich neemt om de rechten van de klant te respecteren en de garantiewetgeving na te leven indien hier door de klant gebruik wordt van gemaakt. Wij, in België, hebben zelfs het recht om een aankoop eenzijdig te annuleren indien men een herstelling in garantie onredelijk aanvoelen (te lange hersteltermijn, geen tussentijdse oplossing aanbieden zodat de klant hier hinder van ondervindt, brute en onbeleefde of extra kosten aanrekende after sales service) waarbij de verkoper dan verplicht is om de klant de factuur volledig te vergoeden.
WhiteSnake
Brons Member
Likes uitgedeeld: 19
Likes ontvangen: 31

Bericht: # 8264Bericht WhiteSnake »

Zo ver ik begrijp komen deze SATA HDD's uit VDB zijn oude systeem, en het zou dus goed kunnen dat hij ze er zelf achter af heeft in gezet... Maar ook daar kreeg ik geen antwoord op.
youmas
+Member+
Likes uitgedeeld: 14
Likes ontvangen: 12

Bericht: # 8265Bericht youmas »

joz schreef: 01 mei 2021, 07:26
youmas schreef: 30 apr 2021, 23:16 Ik had er een advocaat op gezet.
Ja joh, ga lekker geld lopen verspillen.
Er is nog niet eens een echt dispuut. Dit is echt het slechtste advies wat ik hier in tijden ben tegen gekomen. We zitten niet in de Verenigde Staten!?
dispuut lijkt mij overduidelijk. VDB wordt met een kluitje in het riet gestuurd. Hij heeft een hoop geld uitgegeven om de assemblage van zijn nieuwe systeem uit handen te geven aan 'professionals'. De after-sales van Informatique zijn ronduit verschrikkelijk gebleken. Hij mag/kan zijn Windows 10 niet updaten. Hij hangt nu tussen een winkel, de fabrikant en een softwaregigant die geen oplossingen aandragen en alleen maar naar mekaar wijzen.
youmas
+Member+

Bericht: # 8266Bericht youmas »

Division schreef: 01 mei 2021, 09:06
youmas schreef: 30 apr 2021, 23:16 Terug naar 2004. HDD's goed backup-pen. W10 opnieuw installeren en kijk dan wat er gebeurt. Lees ook de logs van W10 eens door. Misschien dat er iets in staat wat het euvel veroorzaakt. Alle drivers van MB opnieuw installeren. Volgorde van aanpak moet je zelf eens kijken. Ik zou eens beginnen met de logs van W10 door te nemen. Informatique probeert je alleen maar nog meer geld afhandig te maken. Ik vind het wel vreemd dat er niemand van Informatique hier gemeld heeft. Ik neem aan dat ze fora zoals deze ook lezen. Of is het nog niet populair genoeg? Ik had er een advocaat op gezet.
Of is VDB een trol? niemand weet het.
Laten we het even gezellig houden en geen aan names op elkaar gaan maken. Als @Van der Berg een troller was geweest hadden we hem hier allang niet meer op onze fora gehad. Het kan meerdere redenen hebben waarom ts nog geen dingen heeft geprobeerd ivm bang om data kwijt te raken bijvoorbeeld.

Houd het hier on topic.
was niet echt serieus bedoeld.
youmas
+Member+

Bericht: # 8267Bericht youmas »

Hardwarejunkie schreef: 01 mei 2021, 00:07
youmas schreef: 30 apr 2021, 23:16 Of is VDB een trol? niemand weet het.
Of hij een trol is of niet, laat ik even in het midden. Ik herken wel een bepaald patroon in zijn gedrag en manier van schrijven die bij een bepaalde doelgroep hoort waarmee ik in mijn werk mee te maken heb. Ik doe daar echter geen verdere uitspraken over, aangezien dat ongepast zou kunnen zijn en als ik ernaast zit, is dat niet heel erg leuk voor @Van der Berg
Daarom is het al helemaal verschrikkelijk dat een professioneel bedrijf zoals Informatique dat niet zelf ziet. Waarom doet een bedrijf dan niet verder onderzoek plegen? Ipv dat ze hem elke keer weer met een prijskaartje opzadelen. Behoorlijk commercieel hufterig hengelen zo'n winkel dan. Er moet een breekijzer opgezet worden.
LaCrimosa
Silver Member

Bericht: # 8268Bericht LaCrimosa »

WhiteSnake schreef: 01 mei 2021, 11:54 Zo ver ik begrijp komen deze SATA HDD's uit VDB zijn oude systeem, en het zou dus goed kunnen dat hij ze er zelf achter af heeft in gezet... Maar ook daar kreeg ik geen antwoord op.
Eventjes de natte vinger in de lucht gestoken. Bij de Aorus x570 Ultra worden, als men een PCIe SSD in slot M2C plaatst, de sata poorten 3/4 & 3/5 uitgeschakeld. Daar Bergske een Pro versie heeft, heeft hij maar 2 M.2 sloten beschikbaar, nl. M2A & M2B. Het zou dus kunnen dat, omdat hij beide M.2 gebruikt, in zijn geval hij de hard drives op de uitgeschakelde sata poorten heeft geplaatst. Wat ik dan niet begrijp, indien hij deze zelf heeft geïnstalleerd, dat hij zelf niet effe de connectoren ontkoppelt en ze in de vier resterende poorten probeert.
WhiteSnake
Brons Member

Bericht: # 8269Bericht WhiteSnake »

LaCrimosa schreef: 01 mei 2021, 12:46
WhiteSnake schreef: 01 mei 2021, 11:54 Zo ver ik begrijp komen deze SATA HDD's uit VDB zijn oude systeem, en het zou dus goed kunnen dat hij ze er zelf achter af heeft in gezet... Maar ook daar kreeg ik geen antwoord op.
Eventjes de natte vinger in de lucht gestoken. Bij de Aorus x570 Ultra worden, als men een PCIe SSD in slot M2C plaatst, de sata poorten 3/4 & 3/5 uitgeschakeld. Daar Bergske een Pro versie heeft, heeft hij maar 2 M.2 sloten beschikbaar, nl. M2A & M2B. Het zou dus kunnen dat, omdat hij beide M.2 gebruikt, in zijn geval hij de hard drives op de uitgeschakelde sata poorten heeft geplaatst. Wat ik dan niet begrijp, indien hij deze zelf heeft geïnstalleerd, dat hij zelf niet effe de connectoren ontkoppelt en ze in de vier resterende poorten probeert.

Hij heeft dat probleem niet, bovendien zitten zijn HDD's in SATA 0, 1 en 2 aangesloten, dat is alleen bij X570 borden met meer dan 2 M2 sloten.
LaCrimosa
Silver Member

Bericht: # 8270Bericht LaCrimosa »

WhiteSnake schreef: 01 mei 2021, 13:06

Hij heeft dat probleem niet, bovendien zitten zijn HDD's in SATA 0, 1 en 2 aangesloten, dat is alleen bij X570 borden met meer dan 2 M2 sloten.
Probleem is echter dat dit niet in de handleiding van de Aorus X570 Pro is vermeldt welke poorten er worden uitgeschakeld. Trouwens, dit is een van de meest ergerlijke punten bij Gigabyte borden: handleidingen die niet met de werkelijkheid overeenkomen, foutieve en of ontbrekende informatie. Heb het zelf meegemaakt met mijn X470 Aorus Ultra Gaming. In de handleiding staat vermeldt dat het M2A slot zowel sata SSD's als NVMe SSD's kon bevatten, terwijl de M2B enkel geschikt was voor sata SSD's. Bleek dat dit net omgekeerd was in de werkelijkheid, nl. M2B kon beide aan, slot M2A enkel Sata SSD's.
WhiteSnake
Brons Member

Bericht: # 8271Bericht WhiteSnake »

LaCrimosa schreef: 01 mei 2021, 14:04
WhiteSnake schreef: 01 mei 2021, 13:06

Probleem is echter dat dit niet in de handleiding van de Aorus X570 Pro is vermeldt welke poorten er worden uitgeschakeld. Trouwens, dit is een van de meest ergerlijke punten bij Gigabyte borden: handleidingen die niet met de werkelijkheid overeenkomen, foutieve en of ontbrekende informatie. Heb het zelf meegemaakt met mijn X470 Aorus Ultra Gaming. In de handleiding staat vermeldt dat het M2A slot zowel sata SSD's als NVMe SSD's kon bevatten, terwijl de M2B enkel geschikt was voor sata SSD's. Bleek dat dit net omgekeerd was in de werkelijkheid, nl. M2B kon beide aan, slot M2A enkel Sata SSD's.
Omdat ze Niet worden uigeschakeld dat is alleen bij X570 borden met meer als 3 of meer M2 slots... jij bent of daarmee in de war of met de X300/400 reeks die dat wel hebben of dan een beperking hebben wat betreft wat voor M2 SSD je kan gebruiken, dat is bij X570 niet zo mits er niet meer dan 2 M2 slots worden gebruikt.
Hardwarejunkie
Silver Member
Likes uitgedeeld: 70
Likes ontvangen: 100

Bericht: # 8408Bericht Hardwarejunkie »

@Van der Berg En, is het probleem inmiddels opgelost?
Division
ADMIN
Likes uitgedeeld: 77
Likes ontvangen: 105

Bericht: # 8412Bericht Division »

Hardwarejunkie schreef: 11 mei 2021, 11:47 @Van der Berg En, is het probleem inmiddels opgelost?
Hier was ik ook wel benieuwd naar. Hoe staan de zaken @Van der Berg ?
Bluesky66
+Member+
Likes uitgedeeld: 32
Likes ontvangen: 28

Bericht: # 8413Bericht Bluesky66 »

We wachten met smart......
LaCrimosa
Silver Member

Bericht: # 8415Bericht LaCrimosa »

Bluesky66 schreef: 11 mei 2021, 18:41 We wachten met smart......
Clever one :jumpy:
Wailingwimmy
Silver Member
Likes uitgedeeld: 200
Likes ontvangen: 98

Bericht: # 8416Bericht Wailingwimmy »

LaCrimosa schreef: 11 mei 2021, 19:17
Bluesky66 schreef: 11 mei 2021, 18:41 We wachten met smart......
Clever one :jumpy:
En toe nu toe nog geen SMART waardes bij de schijven van VdB
Van der Berg
Gold Member
Likes uitgedeeld: 41
Likes ontvangen: 72

Bericht: # 8417Bericht Van der Berg »

Ik heb gekozen om ze extern te maken. Ik ben dan van alle gezeur van Informatique en het vreemde raadselachtige probleem Informatique. Ik heb het nog niet opgehaald. Waarschijnlijk weekend

Ik heb goedkoop 2 3.5 inch en 1 keer 2.5 inch allemaal hebben ze USB 3.2

• 2× Fantec DB-ALU3 Harde Schijf Behuizing USB3.0 Aluminium
• 1× Ewent EW7044 USB 3.1 Gen1 (USB 3.0) 2.5" behuizing

57156303.jpg
57156302.jpg
73215001.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gigabyte X570 Aorus Pro met Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz CL16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 8GB - Samsung 980 Pro 1TB - LG 27UD68P 4K - TV 55 inch OLED - Gear S3 Frontier - S20 Ultra - Tab S5e 128/6GB
Wailingwimmy
Silver Member

Bericht: # 8418Bericht Wailingwimmy »

Van der Berg schreef: 11 mei 2021, 20:00 Ik heb gekozen om ze extern te maken
Verstandig.
Maar waarom geen dock ?

Stuk voordeliger
Van der Berg
Gold Member
Likes uitgedeeld: 41
Likes ontvangen: 72

Bericht: # 8419Bericht Van der Berg »

Wailingwimmy schreef: 11 mei 2021, 20:13
Van der Berg schreef: 11 mei 2021, 20:00 Ik heb gekozen om ze extern te maken
Verstandig.
Maar waarom geen dock ?

Stuk voordeliger
Is deze ook USB 3.2 GEN1? De bovenstaande dat ik nu heb hebben allemaal USB 3.2 GEN1
Gigabyte X570 Aorus Pro met Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz CL16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 8GB - Samsung 980 Pro 1TB - LG 27UD68P 4K - TV 55 inch OLED - Gear S3 Frontier - S20 Ultra - Tab S5e 128/6GB
joz
Member
Likes uitgedeeld: 2
Likes ontvangen: 9

Bericht: # 8421Bericht joz »

Je weet dat USB3.2 gen1 hetzelfde is als USB3 en USB3.1 gen 1?
https://www.google.com/amp/s/www.thever ... tors-forum

Het is gewoon allemaal 5gbit/s, rare renames van het usb consortium.
De gen2 varianten zijn 10gbit/s. Ook daar is USB3.1 en 3.2 hetzelfde (USB3.0 had die mogelijkheid niet).

Heb zelf een hotswap bay in m'n pc hangen. Koste me 15 euro en gebruik ik ipv dergelijke externe behuizingen of docks. Is ook wat sneller dan usb (maar das marginaal) en heeft minder cpu overhead. Tis net wat je handig vindt.

Vraag me overigens af of dit je probleem gaat oplossen. Zou kunnen maar wmb niet zo zeker (ik denk eerlijk gezegd van niet).
WhiteSnake
Brons Member

Bericht: # 8422Bericht WhiteSnake »

@Van der Berg
Heb je nou ooit al eens met Minitool Partition Wizard gekeken?

Want als je schijven MBR zijn kan Windows 10 met UEFI Bios ze volgens mij niet benaderen, die tool laat duidelijk zien of ze MBR of GPT zijn. (moet GPT zijn voor Win 10 met UEFI bios)

Verder ben ik eigenlijk heel benieuwd wat er gebeurt als je een lege of leeg gemaakte HDD met een correct aangemaakt partitie formaat in je systeem zou stoppen, misschien kun je er eentje lenen/krijgen om te testen.

Woont er niet hier iemand in je buurt die je met je systeem zou kunnen helpen?
WhiteSnake
Brons Member

Bericht: # 8423Bericht WhiteSnake »

joz schreef: 11 mei 2021, 20:43 Je weet dat USB3.2 gen1 hetzelfde is als USB3 en USB3.1 gen 1?
https://www.google.com/amp/s/www.thever ... tors-forum

Het is gewoon allemaal 5gbit/s, rare renames van het usb consortium.
De gen2 varianten zijn 10gbit/s. Ook daar is USB3.1 en 3.2 hetzelfde (USB3.0 had die mogelijkheid niet).

Heb zelf een hotswap bay in m'n pc hangen. Koste me 15 euro en gebruik ik ipv dergelijke externe behuizingen of docks. Is ook wat sneller dan usb (maar das marginaal) en heeft minder cpu overhead. Tis net wat je handig vindt.

Vraag me overigens af of dit je probleem gaat oplossen. Zou kunnen maar wmb niet zo zeker (ik denk eerlijk gezegd van niet).
Moederbord ondersteunt wel Hotswap bays, in de Bios kun je dus de HDD als Hotswap instellen, maar denk dat hij dan weer het zelfde probleem heeft omdat het als nog over de SATA controller gaat, en het probleem het zelfde blijft.

USB zou dus wel kunnen werken (aangezien hij zegt dat hij er dan wel bij kon)

Maar ik zou eerst een zo goedkopp mogelijke USB oplossing kopen dan voor het geval het via USB toch ook niet werkt.
Mijn keuze zou dan zijn 1 goedkope 3,5 inch HDD behuizing omdat de 3,5 en 2,5 inch SATA connectors toch het zelfde zijn en je dus op de aansluiting van de 3,5 inch behuizing ook wel een 2,5 inch harddrive gedrukt krijgt.
Wailingwimmy
Silver Member

Bericht: # 8425Bericht Wailingwimmy »

Van der Berg schreef: 11 mei 2021, 20:29 Is deze ook USB 3.2 GEN1? De bovenstaande dat ik nu heb hebben allemaal USB 3.2 GEN1
Deze is 3.0 en zoals Joz al aangeeft hetzelfde als 3.2 gen 1.
Gen 2 met 10Gbits heb je niks aan , jouw schijven gaan niet sneller dan 5Gbits
Hardwarejunkie
Silver Member
Likes uitgedeeld: 70
Likes ontvangen: 100

Bericht: # 8428Bericht Hardwarejunkie »

@Van der Berg Dus nu heb je iets van 80 euro uitgegeven om in 3 aparte kastjes een aantal oude schijven extern te maken.
Had je dan niet beter voor 2 tientjes meer een splinternieuwe 4TB externe harde schijf kunnen kopen en daarop de data van de drie oude schijven (laten) kopieren? https://www.bol.com/nl/p/western-digita ... oductTitle

Als je dan toch extern gaat lijkt mij dat een veel elegantere oplossing. Maar ja, zo lang jij maar tevreden bent met de door jou gekozen oplossing.

Overigens vind ik het extern maken van de schijven meer een vorm van symptoombestrijding in plaats van het echter probleem op laten lossen. Wat nou als je die sata poorten in de (nabije) toekomst ergens anders voor nodig hebt?
WhiteSnake
Brons Member

Bericht: # 8433Bericht WhiteSnake »

Hardwarejunkie schreef: 11 mei 2021, 23:52 @Van der Berg Dus nu heb je iets van 80 euro uitgegeven om in 3 aparte kastjes een aantal oude schijven extern te maken.
Had je dan niet beter voor 2 tientjes meer een splinternieuwe 4TB externe harde schijf kunnen kopen en daarop de data van de drie oude schijven (laten) kopieren? https://www.bol.com/nl/p/western-digita ... oductTitle

Als je dan toch extern gaat lijkt mij dat een veel elegantere oplossing. Maar ja, zo lang jij maar tevreden bent met de door jou gekozen oplossing.

Overigens vind ik het extern maken van de schijven meer een vorm van symptoombestrijding in plaats van het echter probleem op laten lossen. Wat nou als je die sata poorten in de (nabije) toekomst ergens anders voor nodig hebt?
Hij lijkt ook niet veel moeite te doen voor de oplossing, zou me echt niets verbazen als die HDD's gewoon MBR waren in zijn oude systeem waar ze uit komen en dat gewoon het hele probleem is.

Maar goed, omdat hij nog steeds niets lijkt te hebben gedaan met de tool die ik meerdere keren aandraag, ga ik ook niet lopen testen met een "oude" 80GB laptop HDD in mijn systeem.

Als hij nou eens gewoon terug komt met wat Minitool Partition Wizard aangeeft bij die HDD's, of liefst gewoon een screenshotje er van post, dan weten we een heel stuk meer met wat er aan de hand kan zijn.
Gesloten