Berekenen draadoppervlak

WhiteSnake
+Member+
Likes uitgedeeld: 4
Likes ontvangen: 17

Re: Berekenen draadoppervlak

Bericht: # 6570Bericht WhiteSnake »

nutty schreef: 08 feb 2021, 16:25
WhiteSnake schreef: 08 feb 2021, 13:44 Ik snap het probleem hier niet zo, je meet toch gewoon de diameter van de kabel, dan weet je toch ook welke diameter kabelschoen je nodig gaat hebben?
Lol,was het maar zo simpel. Draad (en kabelschoenen) maateenheid zijn in mm2,niet in mm

Maar,mits je de diameter weet is deze om te rekenen naar mm2,aangezien oppervlak = 0,78 x d2
Voorbeeldje blauw/bruin installatiedraad voor in huis zijn 2,5mm2,de diameter daarvan hoort dan ca 1,8mm te zijn.
Tja, ik koop ze nooit, als ik ze nodig heb dan heb ik gewoon een assortiments bakje met die dingen, of ik vraag of aan een vriend van me of die ergens eentje heeft die past waar ik het voor nodig heb mocht ik ze zelf niet hebben.
nutty
Brons Member
Likes uitgedeeld: 8
Likes ontvangen: 33

Bericht: # 6582Bericht nutty »

WhiteSnake schreef: 09 feb 2021, 19:47 Tja, ik koop ze nooit, als ik ze nodig heb dan heb ik gewoon een assortiments bakje met die dingen
Je bedoelt waarschijnlijk die geel/rood/blauw gekleurde dingen.
Maar dat gaat niet goedkomen als je daar zonnepanelen mee aansluit,dan moet je echte kabelschoenen gebruiken.
Quercus
Member
Likes ontvangen: 4

Bericht: # 6583Bericht Quercus »

aardeklem2.JPG
Ik heb de aardekabel met een klem aan het frame geschroefd, geen gedoe met kabelschoentjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
WhiteSnake
+Member+
Likes uitgedeeld: 4
Likes ontvangen: 17

Bericht: # 6620Bericht WhiteSnake »

nutty schreef: 10 feb 2021, 06:07
WhiteSnake schreef: 09 feb 2021, 19:47 Tja, ik koop ze nooit, als ik ze nodig heb dan heb ik gewoon een assortiments bakje met die dingen
Je bedoelt waarschijnlijk die geel/rood/blauw gekleurde dingen.
Maar dat gaat niet goedkomen als je daar zonnepanelen mee aansluit,dan moet je echte kabelschoenen gebruiken.
Nee, ik bedoel ook gewoon dikke metalen kabelschoenen waar je bvb een accu/tractiebatterij mee aansluit.
Forum m8
Brons Member
Likes uitgedeeld: 2
Likes ontvangen: 23

Bericht: # 6678Bericht Forum m8 »

Quercus schreef: 10 feb 2021, 06:37 aardeklem2.JPG

Ik heb de aardekabel met een klem aan het frame geschroefd, geen gedoe met kabelschoentjes.
Ja, jij hebt vertind massief koper gebruikt (dat is geen kabel). Denk dat nutty soepel (montagesnoer) wil gebruiken.
Quercus
Member
Likes ontvangen: 4

Bericht: # 6685Bericht Quercus »

Weet en begrijp ik, geef alleen hoe het ook kan en ik heb in ieder geval geen slecht gemonteerde kabelschoenen.
Forum m8
Brons Member
Likes uitgedeeld: 2
Likes ontvangen: 23

Bericht: # 6692Bericht Forum m8 »

Vertind koper is natuurlijk een draak te verwerken, laat zit ook niet lekker door een buis trekken en is ook iets duurder dan montagesnoer. Verder wel een mooie oplossing ja.
nutty
Brons Member
Likes uitgedeeld: 8
Likes ontvangen: 33

Bericht: # 6700Bericht nutty »

De buurman zegt dat het losse draadjes zijn,het is voor op zn volkstuinhuisje,ik heb het dus ook niet gezien.
En een stukje meenemen zodat ik het kon zien,kon niet vertelde hij.
Plaats reactie