Kaart vs onboard

Plaats reactie
Van der Berg
Gold Member
Likes uitgedeeld: 41
Likes ontvangen: 72

Kaart vs onboard

Bericht: # 2935Bericht Van der Berg »

Zoals jullue weten heb ik mijn nieuwe Ryzen 7 5800X besteld met een GIGABYTE X570 AORUS PRO moederbord. Op deze moederbord zit een Realtek® ALC1220-VB codec onboard geluidskaart.

Tot op heden gebruik ik Creatieve Sound Blaster X-Fi Titanium PCI-E deze kocht ik in 2009 en werkt nog steeds. Ik wil deze mee nemen naar Ryzen. Alleen vraag ik mij af is de kwaliteit van de onboard nu beter of mijn losse geluidskaart?

Ik gebruik 3 stekkers analoog naar Logitech Z-5500
Gigabyte X570 Aorus Pro met Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz CL16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 8GB - Samsung 980 Pro 1TB - LG 27UD68P 4K - TV 55 inch OLED - Gear S3 Frontier - S20 Ultra - Tab S5e 128/6GB
Hardwarejunkie
Silver Member
Likes uitgedeeld: 70
Likes ontvangen: 100

Re: Kaart vs onboard

Bericht: # 2938Bericht Hardwarejunkie »

De beste oplossing is zelf luisteren en beoordelen. Even losse geluidskaart er in luisteren en er weer uit en naar je onboard luisteren.
Uiteraard wel met goede speakers of goede koptelefoon, anders hoor je alsnog geen verschil.

Vroeger werd nog wel eens benoemd dat een losse geluidskaart de processor minder belast en dat dit weer wat frames per seconde scheelt. Maar met de snelle multicore cpu's is dat argument alweer heel wat minder van toepassing.

En mensen die professioneel met muziek prefereren een losse geluidskaart, maar dan praat je over een hele andere prijsklasse.
govie
Gold Member
Likes uitgedeeld: 178
Likes ontvangen: 107

Bericht: # 2946Bericht govie »

Bij mijn weten zijn 1200 chips gelijkwaardig aan oudere kaartjes. Tenminste ik had een creative XiFi Music card en die was gelijkwaardig met de chipset op mijn oudere mobo. Ik zou hem als ik jouw was erin stoppen en wel ff testen maar hier zeggen hetzelfde over de vergelijking oude en nieuwe geluidsvoorzieningen:

https://www.techpowerup.com/forums/thre ... rd.263986/

Misschien is het beter om te kijken naar aansluitingen, is er iets dat die Titanium kaart nog relevant voor je systeem qua aansluiting?
Wailingwimmy
Silver Member
Likes uitgedeeld: 200
Likes ontvangen: 98

Bericht: # 2954Bericht Wailingwimmy »

Van der Berg schreef: 13 nov 2020, 15:48 Ik gebruik 3 stekkers analoog naar Logitech Z-5500
Met zo'n logitech set ga je het verschil, als dat er al is, denk ik niet horen.
Je speakers zijn zeg maar de bottleneck.
Roel1966
Silver Member
Likes uitgedeeld: 3
Likes ontvangen: 35

Bericht: # 2955Bericht Roel1966 »

Van der Berg schreef: 13 nov 2020, 15:48 Tot op heden gebruik ik Creatieve Sound Blaster X-Fi Titanium PCI-E deze kocht ik in 2009 en werkt nog steeds. Ik wil deze mee nemen naar Ryzen. Alleen vraag ik mij af is de kwaliteit van de onboard nu beter of mijn losse geluidskaart?
In 2009 stond het er heel anders voor en was vooral het probleem afscherming en je b.v. als je de muis bewoog dat je constant van die hinderlijke bijgeluiden kon horen. Kwalitatief gezien waren vaak die audiochips ook matig in vergelijk b.v. met een X-fi maar de hedendaagse Realtek audiochips zijn gelijk en zelfs ietwat beter dan zo'n X-fi uit 2009. Afscherming is nu ook totaal geen punt meer omdat het audiogedeelte nu afgescheiden is van de rest van het board.

Persoonlijk zeg ik van laat die X-fi eruit want drivers zijn b.v. al niet meer optimaal binnen Windows 10 plus dat het toch weer extra lanes in beslag neemt. Ook b.v. dat het je frames zou schelen speelt vandaag de dag geen rol meer in vergelijk dan met 2009 waarbij cpu's ook stukken minder krachtig waren. Dus gebruik gerust die onboard en je ook qua vergelijken uiteindelijk geen verschil zal horen dus bespaar je al die moeite.

Ik gebruik zelf b.v. een Logitech Z-2300 aangesloten dan via dezelfde Realtek chip en heb voorheen nog eens uitgetest met een X-fi die ik nog liggen heb. Was al een heel gedoe qua drivers met die X-fi en eerlijk gezegd vond ik die Realtek chip beter qua geluidskwaliteit.
JB56
Brons Member
Likes uitgedeeld: 13
Likes ontvangen: 42

Bericht: # 2957Bericht JB56 »

Blijft een punt van discussie.

Ja, de meeste huidige onboard geluidschips zijn veel beter dan enkele jaren geleden.
Toch is een goede losse geluidskaart -mits voorzien van verse drivers die goed werken onder Win10- nog altijd iets beter qua pure cijfers.

De hamvraag is dan: kun je dat horen? Het simpelste antwoord: als je dat niet hoort (en dat is goed mogelijk...), gebruik dan geen losse kaart.....
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 2980Bericht Roel1966 »

JB56 schreef: 13 nov 2020, 22:26 Toch is een goede losse geluidskaart -mits voorzien van verse drivers die goed werken onder Win10- nog altijd iets beter qua pure cijfers.
Van der Berg gebruikt een Z-5500 setje van Logitech en dan analoog dus dan ga je eigenlijk geen verschil horen. Misschien wel wanneer je dan ook meer high-end audio gaat gebruiken maar dan nog. Vaak worden dan losse externe DAC's gebruikt of als je via spdif werkt maakt de geluidskaart ook weer niets uit. Meesten zullen niet hun high-end koptelefoon b.v. via een geluidskaart gebruiken waarbij ik dan van 'echte' high-end spreek.
JB56
Brons Member

Bericht: # 2982Bericht JB56 »

Roel1966 schreef: 14 nov 2020, 18:36 Van der Berg gebruikt een Z-5500 setje van Logitech en dan analoog dus dan ga je eigenlijk geen verschil horen. Misschien wel wanneer je dan ook meer high-end audio gaat gebruiken maar dan nog. Vaak worden dan losse externe DAC's gebruikt of als je via spdif werkt maakt de geluidskaart ook weer niets uit. Meesten zullen niet hun high-end koptelefoon b.v. via een geluidskaart gebruiken waarbij ik dan van 'echte' high-end spreek.
Mwoh... ook met zo'n speakersetje kun je mogelijk verschil horen.
Ik begrijp je punt uiteraard en ben het er ook wel mee eens. In 95% of meer van de gevallen gaan mensen geen verschil horen. Dan wordt er geneuzeld of je 2dB verschil bij een signaal-ruisverhouding van boven de 100 wel of niet belangrijk moet vinden. Vaak wordt er dan een koptelefoontje van 15 euro op aangesloten....
Quiller
Silver Member
Likes uitgedeeld: 31
Likes ontvangen: 96

Bericht: # 2985Bericht Quiller »

Roel1966 schreef: 14 nov 2020, 18:36
JB56 schreef: 13 nov 2020, 22:26 Toch is een goede losse geluidskaart -mits voorzien van verse drivers die goed werken onder Win10- nog altijd iets beter qua pure cijfers.
Van der Berg gebruikt een Z-5500 setje van Logitech en dan analoog dus dan ga je eigenlijk geen verschil horen. Misschien wel wanneer je dan ook meer high-end audio gaat gebruiken maar dan nog. Vaak worden dan losse externe DAC's gebruikt of als je via spdif werkt maakt de geluidskaart ook weer niets uit. Meesten zullen niet hun high-end koptelefoon b.v. via een geluidskaart gebruiken waarbij ik dan van 'echte' high-end spreek.
Ikzelf heb een Edifier s550 systeem, dat is toch wel een hele dikke categorie hoger dan de z5500 van logitech... Daar hoor ik alvast verschil (niet dezelfde sound card ... De mijne is een soundblaster ZX)
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 2986Bericht Roel1966 »

Quiller schreef: 14 nov 2020, 19:39 Daar hoor ik alvast verschil (niet dezelfde sound card ... De mijne is een soundblaster ZX)
Verschil horen is vaak ook moeilijk in te schatten want ieder heeft ook b.v. zijn eigen voorkeur qua geluid. Voorbeeld hiervan zijn de vooral wat oudere Marantz receivers die zeker niet ieders smaak puur qua geluid zal zijn. Technisch gezien zijn het best wel high-end receivers maar ze hebben een typisch meer warme karakteristiek qua geluid. Iemand die b.v. veel techno of andere meer housstyle muziek draait zal daarvan denkelijk niet echt gecharmeerd zijn. Een 'oude' rocker zal b.v. wel weer ervan gecharmeerd zijn, een dikke vette wat wollige sound om het maar eens zo te omschrijven.
JB56
Brons Member

Bericht: # 2987Bericht JB56 »

Quiller schreef: 14 nov 2020, 19:39 Ikzelf heb een Edifier s550 systeem, dat is toch wel een hele dikke categorie hoger dan de z5500 van logitech... Daar hoor ik alvast verschil (niet dezelfde sound card ... De mijne is een soundblaster ZX)
Dat is goed mogelijk, dat je het dan hoort. Ik gebruik zelf meestal een koptelefoon, een AKG 550 en daar hoor je ook wel enig verschil. Ik vond het alleen de moeite niet, dus heb ik de geluidskaart weggelaten. Wat je dan wel mist, is bv. de mogelijkheid om het geluid beter te synchroniseren met het beeld. Onboard chips hebben wat minder "luxe".
Division
ADMIN
Likes uitgedeeld: 77
Likes ontvangen: 105

Bericht: # 2988Bericht Division »

Ik zelf gebruik jaren een soundblaster z met logitech z2300. Ik persoonlijk wil echt niet meer terug naar on board geluid. Het is veel zuiverder, en ook met mijn Philips headset en de headphone versterkte output is het een erg groot verschil.
youmas
+Member+
Likes uitgedeeld: 14
Likes ontvangen: 12

Bericht: # 2994Bericht youmas »

ik gebruik al jaren een geluidskaart. eerst de sounblaster met de bekende gedonder bij het opstarten van windeuws. toen de xfi en daarna de xonar essence stx uit 2009. heb wel eens onboard geprobeerd maar dat klinkt echt niet. only koptelefoon.
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 3016Bericht Roel1966 »

Division schreef: 14 nov 2020, 21:40 Ik zelf gebruik jaren een soundblaster z met logitech z2300. Ik persoonlijk wil echt niet meer terug naar on board geluid. Het is veel zuiverder, en ook met mijn Philips headset en de headphone versterkte output is het een erg groot verschil.
Je schrijf 'al jaren' dus ik heb een vermoeden dat je een al ietwat ouder moederboard heb met een oudere onboard audio chip. Ook ik heb een Logitech Z-2300 setje met een recent moederboard met recente Realtek audiochip. Zowel de X-fi als Soundblaster Z heb ik gehad maar mijn ervaring is anders namelijk de onboard chip klinkt zelfs iets beter.

Wel is het zo dat Asus een en ander gemodificeerd heeft aan die audiochip en ik niet direct het goedkoopste moederboard heb ( Asus Crosshair III X570 ). Ook qua software is het allemaal redelijk uitgebreid en eigenlijk wel te vergelijken met de software die b.v. Creative of ook Asus zelf bij hun externe kaarten levert.

Het is dus een beetje kort door de bocht om meteen te zeggen dat alle onboard chips niet deugen en een externe audiokaart altijd beter is. Andersom zal ik ook zeker niet zeggen dat onboard audio altijd beter is maar het is wel zo dat de verschillen klein zijn en soms zelfs in voordeel van de onboard audiochip liggen.
Division
ADMIN

Bericht: # 3025Bericht Division »

Ik heb een msi b450 bordje zo oud is die niet. Maar die geluidskaart heb ik nu inmiddels sinds 2015.
Forum m8
Silver Member
Likes ontvangen: 28

Bericht: # 3026Bericht Forum m8 »

Roel1966 schreef: 15 nov 2020, 17:46
Wel is het zo dat Asus een en ander gemodificeerd heeft aan die audiochip
Yeah right :lol:
Roel1966 schreef: 15 nov 2020, 17:46 en ik niet direct het goedkoopste moederboard heb ( Asus Crosshair III X570 ). Ook qua software is het allemaal redelijk uitgebreid en eigenlijk wel te vergelijken met de software die b.v. Creative of ook Asus zelf bij hun externe kaarten levert.
De software van Creative was altijd al hun grootste probleem, dus of dat nou een pluspunt is.. :|
Roel1966 schreef: 13 nov 2020, 22:19
Van der Berg schreef: 13 nov 2020, 15:48 Tot op heden gebruik ik Creatieve Sound Blaster X-Fi Titanium PCI-E deze kocht ik in 2009 en werkt nog steeds. Ik wil deze mee nemen naar Ryzen. Alleen vraag ik mij af is de kwaliteit van de onboard nu beter of mijn losse geluidskaart?
In 2009 stond het er heel anders voor en was vooral het probleem afscherming en je b.v. als je de muis bewoog dat je constant van die hinderlijke bijgeluiden kon horen. Kwalitatief gezien waren vaak die audiochips ook matig in vergelijk b.v. met een X-fi maar de hedendaagse Realtek audiochips zijn gelijk en zelfs ietwat beter dan zo'n X-fi uit 2009. Afscherming is nu ook totaal geen punt meer omdat het audiogedeelte nu afgescheiden is van de rest van het board.

Persoonlijk zeg ik van laat die X-fi eruit want drivers zijn b.v. al niet meer optimaal binnen Windows 10 plus dat het toch weer extra lanes in beslag neemt. Ook b.v. dat het je frames zou schelen speelt vandaag de dag geen rol meer in vergelijk dan met 2009 waarbij cpu's ook stukken minder krachtig waren. Dus gebruik gerust die onboard en je ook qua vergelijken uiteindelijk geen verschil zal horen dus bespaar je al die moeite.

Ik gebruik zelf b.v. een Logitech Z-2300 aangesloten dan via dezelfde Realtek chip en heb voorheen nog eens uitgetest met een X-fi die ik nog liggen heb. Was al een heel gedoe qua drivers met die X-fi en eerlijk gezegd vond ik die Realtek chip beter qua geluidskwaliteit.
Het ging toen niet alleen over afscherming. Ook dingen zoals maximaal aantal stemmen. Nog paar jaar daarvoor ook leuke dingen als EAX, maar dat is de nek omgedraaid door Microsoft sinds Vista omdat ze zich bij Hollywood wilden inlikken en alles de kant van de DRM op ging.
Division
ADMIN

Bericht: # 3029Bericht Division »

Even over de software, dat was een lange tijd een probleem geweest inderdaad, maar sinds 2012 is daar een hoop verandering in gekomen. Ik persoonlijk heb sinds die tijd geen driver issues meer gehad. Ook niet met updates die ik tot op de dag vandaag ontvang.
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 3030Bericht Roel1966 »

Forum m8 schreef: 15 nov 2020, 19:53 Ook dingen zoals maximaal aantal stemmen. Nog paar jaar daarvoor ook leuke dingen als EAX,
Ik kan mij nog de tijd van de Soundblaster AWE32 kaarten herinneren wat wel weer heel leuk was met die wavetables etc.. Heb toen ook nog veel met midi zitten knoeien en je in feite min of meer een synthesyser in je pc had. Nu in deze tijd lach je ermee zeker wanneer je dan bekijkt wat je b.v. met een Yamaha Tyros allemaal kan ( heb zelf een Yamaha Tyros 5 ).

En tja verder, wat Asus betreft en aanpassingen, wat ik ermee bedoel te zeggen is dat het voor mij persoonlijk voldoende is. Tuurlijk, een echte goede geluidskaart of DAC van een paar honderd euro kan je er niet mee vergelijken. Alleen tja, wil je daar dan ook echt voordeel van hebben zal je ook de randapparatuur moeten gaan aanpassen. Een dure geluidskaart erin gaan zetten voor een Logitech Z-2300 of mijn draadloze Logitech koptelefoon uit de pruimentijd tja... haha.
JB56
Brons Member

Bericht: # 3083Bericht JB56 »

Roel1966 schreef: 15 nov 2020, 21:26 En tja verder, wat Asus betreft en aanpassingen, wat ik ermee bedoel te zeggen is dat het voor mij persoonlijk voldoende is. Tuurlijk, een echte goede geluidskaart of DAC van een paar honderd euro kan je er niet mee vergelijken. Alleen tja, wil je daar dan ook echt voordeel van hebben zal je ook de randapparatuur moeten gaan aanpassen. Een dure geluidskaart erin gaan zetten voor een Logitech Z-2300 of mijn draadloze Logitech koptelefoon uit de pruimentijd tja... haha.
Daar heb je een goed punt mee. De ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel, het heeft weinig zin een dikke geluidskwaart of DAC in te zetten als je er wat flutspeakers of een flutkoptelefoon aan hangt.
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 3104Bericht Roel1966 »

JB56 schreef: 17 nov 2020, 23:26 het heeft weinig zin een dikke geluidskwaart of DAC in te zetten als je er wat flutspeakers of een flutkoptelefoon aan hangt.
Als ik zo bij mijzelf kijk dan gebruik ik zowel het Logitech Z-2300 luidsprekersetje als die Senheiser draadloze koptelefoon zelden tot nooit voor afspelen van muziek. Hoofdzakelijk gebruik ik audio op de pc voor o.a. Youtube video's kijken en dan MS Teams voor vergaderingen dus beiden vergen geen Hi-Fi kwaliteit. Die draadloze koptelefoon gebruik ik nog steeds omdat de koptelefoon gewoonweg lekker zit en ondanks de ouderwetse manier van verbinding werkt die wel altijd. Puur voor muziek heb ik een Hi-Fi set staan met een Marantz receiver en een KEF surround systeem met actieve basbox erbij. De receiver heb ik via spdif gekoppeld aan de pc dus ook daarvoor heb ik verder geen dure geluidskaart of DAC nodig.
JB56
Brons Member

Bericht: # 3118Bericht JB56 »

Roel1966 schreef: 18 nov 2020, 17:49 Als ik zo bij mijzelf kijk dan gebruik ik zowel het Logitech Z-2300 luidsprekersetje als die Senheiser draadloze koptelefoon zelden tot nooit voor afspelen van muziek. Hoofdzakelijk gebruik ik audio op de pc voor o.a. Youtube video's kijken en dan MS Teams voor vergaderingen dus beiden vergen geen Hi-Fi kwaliteit. Die draadloze koptelefoon gebruik ik nog steeds omdat de koptelefoon gewoonweg lekker zit en ondanks de ouderwetse manier van verbinding werkt die wel altijd. Puur voor muziek heb ik een Hi-Fi set staan met een Marantz receiver en een KEF surround systeem met actieve basbox erbij. De receiver heb ik via spdif gekoppeld aan de pc dus ook daarvoor heb ik verder geen dure geluidskaart of DAC nodig.
Een punt dat ik misschien minder duidelijk heb gemaakt is dat de onboard geluidschip ook zeker niet slecht is. Alleen als je een heel goed gehoor en luisterervaring hebt ga je verschil horen met de losse kaart.
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 3530Bericht Roel1966 »

JB56 schreef: 18 nov 2020, 22:03 Alleen als je een heel goed gehoor en luisterervaring hebt ga je verschil horen met de losse kaart.
Ook dan zit er nog steeds het punt kwaliteit van een losse kaart en de apparatuur die je gebruikt om muziek op af te spelen. Dus een losse kaart is niet per definitie beter, zeker niet als het al oudere losse geluidskaarten zijn. Niet voor niets ook dat de keuze voor losse geluidskaarten nog maar heel beperkt is t.o.v. van een aantal jaren terug. Deels ook wel doordat producenten van audiochips veel zijn gaan samenwerken met moederboard fabrikanten waardoor dan ook de kwaliteit van onboard audiochips vele malen beter is geworden.
Dabomb
Silver Member
Likes uitgedeeld: 55
Likes ontvangen: 38

Bericht: # 3538Bericht Dabomb »

Misschien is het verschil niet groot, vind een losse kaart toch wel veel beter.

Dynamisch klink een losse kaart echter toch mooier. Ik ben nooit echt fan geweest van die Realtek chips. Ook al worden deze in de jaren beter.

Ook volume kan je op een losse kaart veel harder zetten, een realtek oplossing lijkt vaak toch daarop wat begrensd te zijn..
ASUS ROG X470 crosshair vii hero wifi met Ryzen 7 5800X - Bequiet! pure rock 2 black met Deepcool RGB fan - Be quiet! GOLD 650w - 64GB DDR4 3600MHz CL16 (4x16 DR) - Zotac RTX 2070 super 8GB - ADATA XPG SX8200 Pro 512GB - Crucial MX500 1TB - Corsair 680X.
Hardwarejunkie
Silver Member
Likes uitgedeeld: 70
Likes ontvangen: 100

Bericht: # 6927Bericht Hardwarejunkie »

Ik heb voor de gein mijn Soundblaster X-FI extreme audio vervangen voor een Asus Xonar DGX die ik nog had liggen. Ik had het niet verwacht, maar de Xonar klinkt echt een stuk beter, met vooral een gedetailleerder middengebied.
Ook het geluid via de koptelefoon is dankzij de aparte versterker op de geluidskaart een stuk beter.

De Xonar blijf ik dus lekker gebruiken, helaas voor de Soundblaster.
WhiteSnake
Brons Member
Likes uitgedeeld: 19
Likes ontvangen: 31

Bericht: # 6964Bericht WhiteSnake »

Hardwarejunkie schreef: 21 feb 2021, 15:28 Ik heb voor de gein mijn Soundblaster X-FI extreme audio vervangen voor een Asus Xonar DGX die ik nog had liggen. Ik had het niet verwacht, maar de Xonar klinkt echt een stuk beter, met vooral een gedetailleerder middengebied.
Ook het geluid via de koptelefoon is dankzij de aparte versterker op de geluidskaart een stuk beter.

De Xonar blijf ik dus lekker gebruiken, helaas voor de Soundblaster.
Ik heb nu ff mijn X-Fi XtremeGamer in deze oude PC geprikt met een Logitech X230 setje, en de Onboard van dit Gigabyte 990FXA UD3 bord klinkt gewoon beter, zelfde als wat jij zegt, midden gebied is gewoon een stuk minder goed, merk je echt bij muziek.
Plaats reactie