Advies NAS

Quercus
Member
Likes ontvangen: 4

Re: Advies NAS

Bericht: # 4764Bericht Quercus »

Dabomb schreef: 20 dec 2020, 21:49 Want een schijf met teveel draai uren is ook een reden dat die sneller offline of kapot gaat.\
Een schijf uit een PC heeft in de regel nooit veel draaiuren, maar is wel vaak aan en uit geweest, dat is volgens mij slechter.
Quercus schreef: 20 dec 2020, 16:06 XPEnology DS3615xs (met 75000 draaiuren)
Dat is richting de 9 jaar!
Dabomb
Silver Member
Likes uitgedeeld: 46
Likes ontvangen: 33

Bericht: # 4766Bericht Dabomb »

Alleen niet elke HDD is namelijk hetzelfde als het bovenstaand voorbeeld.

Kan 9 jaar ook wel halen als ik mijn NAS niet elke dag aanzet. :jumpy:
ASUS ROG X470 crosshair vii hero wifi met Ryzen 7 5800X - Bequiet! pure rock 2 black met Deepcool RGB fan - Be quiet! GOLD 650w - 64GB DDR4 3600MHz CL16 (4x16 DR) - Zotac RTX 2070 super 8GB - ADATA XPG SX8200 Pro 512GB - Crucial MX500 1TB - Corsair 680X.
Roel1966
Silver Member
Likes uitgedeeld: 3
Likes ontvangen: 32

Bericht: # 4833Bericht Roel1966 »

Philpend schreef: 20 dec 2020, 13:58 Als het alleen is om je foto's te backuppen zou ik gewoon een externe harde schijf gebruiken.
Voor wat ik zo ervan begrijp wil @Van der Berg geen harddisks meer in de pc en als alternatief daarvoor een NAS als externe harddisk gaan gebruiken. Maar ja, nadeel blijft gewoon dat je altijd beperkt blijft tot de snelheid van het lokale netwerk en dan een gewone externe ( usb 3.+ ) harddisk altijd een stuk sneller blijft.
Hardwarejunkie
Silver Member
Likes uitgedeeld: 37
Likes ontvangen: 62

Bericht: # 4835Bericht Hardwarejunkie »

Roel1966 schreef: 21 dec 2020, 22:08
Philpend schreef: 20 dec 2020, 13:58 Als het alleen is om je foto's te backuppen zou ik gewoon een externe harde schijf gebruiken.
Voor wat ik zo ervan begrijp wil @Van der Berg geen harddisks meer in de pc en als alternatief daarvoor een NAS als externe harddisk gaan gebruiken. Maar ja, nadeel blijft gewoon dat je altijd beperkt blijft tot de snelheid van het lokale netwerk en dan een gewone externe ( usb 3.+ ) harddisk altijd een stuk sneller blijft.
Is de harde schijf dan niet de beperkende snelheidsfactor in plaats van de verbinding die wordt gebruikt?
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 4837Bericht Roel1966 »

Hardwarejunkie schreef: 21 dec 2020, 22:57 Is de harde schijf dan niet de beperkende snelheidsfactor in plaats van de verbinding die wordt gebruikt?
Waar de meesten zich op verkijken is dat 1 Gb geen gigabyte is maar bit en je dit ongeveer door 8 delen kan en je dan op ongeveer 125 Mbps uit komt. In de praktijk kom je bij een 'betere' NAS op ongeveer 110 tot 115 Mbps uit en b.v. een WD Red kan 150 Mbps aan, dus je verliest dan door het netwerk rond de 35 a 40 Mbps. Dit is dan in het meest ideale geval maar stel dat er meerdere gebruikers op het thuisnetwerk zitten dan kan die snelheid ook nog eens zakken. Natuurlijk is het een ander verhaal bij een 2,5 of 10 Gb netwerk want dan is wel weer de harddisk de vertragende factor maar daar hangt natuurlijk weer een prijskaartje aan het netwerk en de NAS vast. Qua NAS zal je dan al een NAS met of 2 x 1 Gb netwerkaansluitingen moeten hebben of dan een 2,5 Gb aansluiting maar daar betaal je wel tamelijk extra voor.
Hardwarejunkie
Silver Member

Bericht: # 4845Bericht Hardwarejunkie »

@Roel1966 Bedankt voor de info! Bij mij is het zo dat ik bij het eerste gebruik van mijn Nas al mijn foto's, muziek en documenten er als bulk heb gekopieerd. Dat duurde inderdaad even, maar dat is nou een proces waar ik niet op hoef te wachten en ben ik in de tussentijd wat anders gaan doen. Daarna zijn het af en toe maar enkele bestanden die ik kopieer, Dus dat dat trager gaat dan via USB 3, is niet zo'n ramp. Mocht ik het ooit weer terug moeten kopiëren na een crash van een SSD, dan zal ik weer wat geduld moeten hebben, maar dat is niet zo erg.
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 4850Bericht Roel1966 »

Hardwarejunkie schreef: 22 dec 2020, 00:11 Mocht ik het ooit weer terug moeten kopiëren na een crash van een SSD, dan zal ik weer wat geduld moeten hebben, maar dat is niet zo erg.
Ik raad je wel af om de NAS als backup te gebruiken want vergeet niet dat de NAS aan het netwerk hangt wat ook betekent dat een kwaadwillende er van buitenaf in zou kunnen komen. Daarvoor blijft een externe harddisk toch de meest veilige manier als het puur voor backup is buiten dan ook dat dit sneller gaat.

Zelf heb ik hier dus nu een Synology DS218 staan met een 4 TB WD Red harddisk erin die ik puur en alleen gebruik voor streamen van films maar geen backups op de NAS heb staan. Voor backups heb ik een externe behuizing bij de pc staan met ook een WD Red 4 TB harddisk die standaard afgekoppeld is van de pc en de adapter zelfs altijd uit trek ( in geval van b.v. een onweer ). Alleen puur als ik backups ga maken wat zo eens in de paar weken gebeurd sluit ik de externe harddisk aan. Tussentijds gebruik ik ook nog Onedrive waar dan de meeste recente documenten opgeslagen staan maar evenzogoed maak ik van die documenten ook een backup en vertrouw niet alleen op een cloud.
d410
Moderator
Likes uitgedeeld: 154
Likes ontvangen: 109

Bericht: # 4851Bericht d410 »

Roel1966 schreef: 22 dec 2020, 01:16 externe harddisk
Als je hier altijd maar goede back-ups van maakt. Thuis al 2 keer kapotte externe disk gehad. :prayer:

Atm voor thuis gebruik ik raid 1 ssd ( Veracrypt container ) lokaal. Back-up ik naar synology ( staat in kluis met ups ) dan Hyper Backup ( encrypted ) naar google account. :roll:

Veracrypt container (aes 256 lekker snel en veilig zat) soms handmatige naar externe server. Oude koppies laat ik staan i.v.m. corruptie.

Windows boot hd is gewoon Samsung m2 970 EVO PLUS (Geen raid)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
If nobody is in the forest, does a tree really fall?
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 4866Bericht Roel1966 »

d410 schreef: 22 dec 2020, 02:43 Thuis al 2 keer kapotte externe disk gehad.
De harddisk zelf of de behuizing ?
Wat ik vaker wel zie is dat vooral bij die kant en klare externe harddisks het wel vaker mis gaat, defecte voeding of controller. Vandaar dat ik altijd losse externe behuizingen gebruik en er zelf een harddisk naar eigen keuze in zet. Heb hier in elk geval nog nooit een defecte externe harddisk gehad maar ik gebruik dan wel b.v. als nu een WD Red Plus 4TB.
d410
Moderator
Likes uitgedeeld: 154
Likes ontvangen: 109

Bericht: # 4869Bericht d410 »

Roel1966 schreef: 22 dec 2020, 17:40harddisk
kocht ze altijd aio. ( compleet ) kan het goed een deel mee te maken hebben.
If nobody is in the forest, does a tree really fall?
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 4870Bericht Roel1966 »

d410 schreef: 22 dec 2020, 17:56 kocht ze altijd aio. ( compleet ) kan het goed een deel mee te maken hebben.
Dat verklaard veel maar ik weet het, vaak is de prijs aantrekkelijk en is een aio vaak goedkoper dan als je zelf eentje in elkaar zet. Maar mij is wel vaker opgevallen dat sowieso die kastjes bijna niet uit elkaar te halen zijn zonder ze te beschadigen. Daarbij dat de harddisks die erin zitten niet altijd de allerbesten zijn en soms zelfs geen standaard S-ATA aansluitingen hebben, of hadden. Weet niet hoe dat nu zit maar van eerder weet ik dat fabrikanten nog wel eens die standaard connectoren veranderden waardoor ook de harddisk onbruikbaar werd. Daarbij had je ook vaker afwijkende pluggen voor de voeding waardoor je niet zomaar een andere voeding eraan kon hangen. Dat is dan weer het voordeel van die losse externe kastjes die vaak een standaard voeding gebruiken en gemakkelijk te vervangen zijn, mits het voltage natuurlijk niet afwijkt.
Hardwarejunkie
Silver Member

Bericht: # 4871Bericht Hardwarejunkie »

Ik had ooit zo'n aio van Seagate gekocht. Maar als dat ding een half uurtje aanstond werd hij gloeiend heet. Dat kan op de lange termijn nooit bevorderlijk zijn voor de levensduur van de harde schijf. Gelukkig kon ik nog mijn geld terug krijgen.
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 4874Bericht Roel1966 »

Hardwarejunkie schreef: 22 dec 2020, 18:41 Ik had ooit zo'n aio van Seagate gekocht. Maar als dat ding een half uurtje aanstond werd hij gloeiend heet.
Harddisks kunnen wel wat hebben maar te heet is zeker niet bevorderlijk voor de levensduur. Vermoedelijk zal dan wel de behuizing van plastic zijn geweest waardoor de harddisk de warmte niet kwijt kon.

De externe behuizing die ik nu gebruik is van aluminium en alleen de voorkant en achterkant is plastic. Maar zelfs na pak weg 1 a 2 uur gebruik voelt die behuizing alleen wat lauw aan maar zeker niet warm. Dus mocht je ooit toch nog eens een externe harddisk willen dan raad ik je echt aan om gewoon een losse behuizing te kopen, goede harddisk en die zelf inbouwen. Je moet wel al erg onhandig zijn en 3 linkerhanden hebben wil je dat niet lukken :).
Quiller
Silver Member
Likes uitgedeeld: 23
Likes ontvangen: 81

Bericht: # 4876Bericht Quiller »

Voor externe behuizing gebruik ik al jaar en dag icy box... Heerlijk kwalitatieve dingetjes (die vaak ook net weer iets meer kosten...)
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 4878Bericht Roel1966 »

Quiller schreef: 22 dec 2020, 22:37 Voor externe behuizing gebruik ik al jaar en dag icy box... Heerlijk kwalitatieve dingetjes (die vaak ook net weer iets meer kosten...)
Absoluut mee eens, Icy box maakt goede producten en ik er zelf ook wel vaker kastjes van gehad heb.
Quercus
Member
Likes ontvangen: 4

Bericht: # 4879Bericht Quercus »

Roel1966 schreef: 22 dec 2020, 01:16 Daarvoor blijft een externe harddisk toch de meest veilige manier als het puur voor backup is buiten dan ook dat dit sneller gaat.
Ik maak al jarenlang een kopie van mijn dagelijkse nieuwe data naar mijn NAS en mijn OneDrive en dat gaat helemaal vanzelf zonder iets te doen, dat is sneller en veiliger en ik hoef er niets voor te doen. Brand mijn huis af of roven ze het leeg heb ik altijd nog mijn waardevolle data in de cloud.
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 4929Bericht Roel1966 »

Quercus schreef: 22 dec 2020, 23:22 mijn OneDrive en dat gaat helemaal vanzelf zonder iets te doen
Onedrive gebruik ik ook maar toch maak ik altijd nog een lokale kopie hier op de externe harddisk. Zeker tegenwoordig met die hackersaanvallen weet je het maar nooit bij die cloudservices.
Division
ADMIN
Likes uitgedeeld: 57
Likes ontvangen: 91

Bericht: # 4930Bericht Division »

Dabomb schreef: 20 dec 2020, 21:39
Division schreef: 20 dec 2020, 08:52
Cleef schreef: 20 dec 2020, 07:47 Daarnaast bij twee verschillende schrijven waarbij de ene een lagere snelheid heeft werkt de andere schijf ook op die lagere snelheid volgens mij.
Dat klopt, schrijf /lees snelheid word aangepast aan de langzaamste schijf, en dat wil je niet.. dan werken ze elkaar tegen.

Als je echt een nas wilt die je uit en aan wilt zetten voor gebruik zou ik persoonlijk een simpel pc systeempje aanschaffen, en deze truenas besturingsysteem erop zetten. A* is veel goedkoper dan een standaard nas van qnap, synology. B* met truenas heb je ook veel betere schrijf en lees snelheden.
Je betaald voor zo`n nas wel wat, maar dan is alles wel al voor je geregeld.. Een losse simpele pc systeempje vecht het kwa stroom verbruik nooit tegen zo`n NAS.. En deze is echt best wel zuinig. Daarnaast geeft een synology nas bijvoorbeeld om de haverklap nieuwe upgrade , m.b.t nieuwe features en beveiligings updates.

Ben toch wel blij met mijn Synology DS 418 play.. Deze kan via USB ook op een 2,5Gbit ethernet aansluiting worden verbonden.
Klopt daar zeg je wat. Mijn nextcloud server is met een pentium g4560. @idle verbruikt deze 14w . Undervolten en je zit nog maar op 9w. Zo gigantisch verschil zit qua dat niet in.
Dabomb
Silver Member
Likes uitgedeeld: 46
Likes ontvangen: 33

Bericht: # 4947Bericht Dabomb »

Alleen met jou pc moet je wel erg gaat knijpen op het energie verbruik.. En dan moet je ook maar net het juiste moederbord hebben die ook super zuinig is. Bij een pc met je dan nog gaan energie tunen.. De NAS hoef ik verder niks aan te doen dan software de installatie te volgen.
ASUS ROG X470 crosshair vii hero wifi met Ryzen 7 5800X - Bequiet! pure rock 2 black met Deepcool RGB fan - Be quiet! GOLD 650w - 64GB DDR4 3600MHz CL16 (4x16 DR) - Zotac RTX 2070 super 8GB - ADATA XPG SX8200 Pro 512GB - Crucial MX500 1TB - Corsair 680X.
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 4949Bericht Roel1966 »

Dabomb schreef: 23 dec 2020, 21:39 De NAS hoef ik verder niks aan te doen dan software de installatie te volgen.
Inderdaad, alhoewel het die paar watt niet echt zal uitmaken en het qua prijs denk ik ook niet veel scheelt. Althans, het ligt er denk ik wel aan waarvoor je de NAS gaat gebruiken, maar in mijn situatie, puur en alleen streamen loont het zich gewoonweg niet en voldoet een eenvoudige NAS als zo'n DS218 al prima.
Forum m8
Brons Member
Likes uitgedeeld: 2
Likes ontvangen: 23

Bericht: # 4955Bericht Forum m8 »

Dabomb schreef: 20 dec 2020, 22:15 Alleen niet elke HDD is namelijk hetzelfde als het bovenstaand voorbeeld.

Kan 9 jaar ook wel halen als ik mijn NAS niet elke dag aanzet. :jumpy:
Mijn WD6400AAKS schijven uit 2008 draaien anders nog steeds en die gaan meerdere keren per dag aan en uit. Alleen tussen 2011 en 2012 een jaartje bijna niet gebruikt. Staan met z'n drieën gezellig in RAID 0 en over de eerste paar honderd GB geeft dat 330 MB/s dus ik heb weinig te klagen wat dat betreft.

De enige schijven die ik ooit had en kapot gegaan zijn heb ik voor die tijd doorverkocht.... de Samsung SP2004C schijven. Eentje zat zelfs corrosie onder de verf... :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie