Een schijf uit een PC heeft in de regel nooit veel draaiuren, maar is wel vaak aan en uit geweest, dat is volgens mij slechter.
Dat is richting de 9 jaar!
Een schijf uit een PC heeft in de regel nooit veel draaiuren, maar is wel vaak aan en uit geweest, dat is volgens mij slechter.
Dat is richting de 9 jaar!
Voor wat ik zo ervan begrijp wil @Van der Berg geen harddisks meer in de pc en als alternatief daarvoor een NAS als externe harddisk gaan gebruiken. Maar ja, nadeel blijft gewoon dat je altijd beperkt blijft tot de snelheid van het lokale netwerk en dan een gewone externe ( usb 3.+ ) harddisk altijd een stuk sneller blijft.
Is de harde schijf dan niet de beperkende snelheidsfactor in plaats van de verbinding die wordt gebruikt?Roel1966 schreef: ↑21 dec 2020, 22:08Voor wat ik zo ervan begrijp wil @Van der Berg geen harddisks meer in de pc en als alternatief daarvoor een NAS als externe harddisk gaan gebruiken. Maar ja, nadeel blijft gewoon dat je altijd beperkt blijft tot de snelheid van het lokale netwerk en dan een gewone externe ( usb 3.+ ) harddisk altijd een stuk sneller blijft.
Waar de meesten zich op verkijken is dat 1 Gb geen gigabyte is maar bit en je dit ongeveer door 8 delen kan en je dan op ongeveer 125 Mbps uit komt. In de praktijk kom je bij een 'betere' NAS op ongeveer 110 tot 115 Mbps uit en b.v. een WD Red kan 150 Mbps aan, dus je verliest dan door het netwerk rond de 35 a 40 Mbps. Dit is dan in het meest ideale geval maar stel dat er meerdere gebruikers op het thuisnetwerk zitten dan kan die snelheid ook nog eens zakken. Natuurlijk is het een ander verhaal bij een 2,5 of 10 Gb netwerk want dan is wel weer de harddisk de vertragende factor maar daar hangt natuurlijk weer een prijskaartje aan het netwerk en de NAS vast. Qua NAS zal je dan al een NAS met of 2 x 1 Gb netwerkaansluitingen moeten hebben of dan een 2,5 Gb aansluiting maar daar betaal je wel tamelijk extra voor.Hardwarejunkie schreef: ↑21 dec 2020, 22:57 Is de harde schijf dan niet de beperkende snelheidsfactor in plaats van de verbinding die wordt gebruikt?
Ik raad je wel af om de NAS als backup te gebruiken want vergeet niet dat de NAS aan het netwerk hangt wat ook betekent dat een kwaadwillende er van buitenaf in zou kunnen komen. Daarvoor blijft een externe harddisk toch de meest veilige manier als het puur voor backup is buiten dan ook dat dit sneller gaat.Hardwarejunkie schreef: ↑22 dec 2020, 00:11 Mocht ik het ooit weer terug moeten kopiëren na een crash van een SSD, dan zal ik weer wat geduld moeten hebben, maar dat is niet zo erg.
Als je hier altijd maar goede back-ups van maakt. Thuis al 2 keer kapotte externe disk gehad.
De harddisk zelf of de behuizing ?
kocht ze altijd aio. ( compleet ) kan het goed een deel mee te maken hebben.
Dat verklaard veel maar ik weet het, vaak is de prijs aantrekkelijk en is een aio vaak goedkoper dan als je zelf eentje in elkaar zet. Maar mij is wel vaker opgevallen dat sowieso die kastjes bijna niet uit elkaar te halen zijn zonder ze te beschadigen. Daarbij dat de harddisks die erin zitten niet altijd de allerbesten zijn en soms zelfs geen standaard S-ATA aansluitingen hebben, of hadden. Weet niet hoe dat nu zit maar van eerder weet ik dat fabrikanten nog wel eens die standaard connectoren veranderden waardoor ook de harddisk onbruikbaar werd. Daarbij had je ook vaker afwijkende pluggen voor de voeding waardoor je niet zomaar een andere voeding eraan kon hangen. Dat is dan weer het voordeel van die losse externe kastjes die vaak een standaard voeding gebruiken en gemakkelijk te vervangen zijn, mits het voltage natuurlijk niet afwijkt.
Harddisks kunnen wel wat hebben maar te heet is zeker niet bevorderlijk voor de levensduur. Vermoedelijk zal dan wel de behuizing van plastic zijn geweest waardoor de harddisk de warmte niet kwijt kon.Hardwarejunkie schreef: ↑22 dec 2020, 18:41 Ik had ooit zo'n aio van Seagate gekocht. Maar als dat ding een half uurtje aanstond werd hij gloeiend heet.
Absoluut mee eens, Icy box maakt goede producten en ik er zelf ook wel vaker kastjes van gehad heb.
Ik maak al jarenlang een kopie van mijn dagelijkse nieuwe data naar mijn NAS en mijn OneDrive en dat gaat helemaal vanzelf zonder iets te doen, dat is sneller en veiliger en ik hoef er niets voor te doen. Brand mijn huis af of roven ze het leeg heb ik altijd nog mijn waardevolle data in de cloud.
Onedrive gebruik ik ook maar toch maak ik altijd nog een lokale kopie hier op de externe harddisk. Zeker tegenwoordig met die hackersaanvallen weet je het maar nooit bij die cloudservices.
Klopt daar zeg je wat. Mijn nextcloud server is met een pentium g4560. @idle verbruikt deze 14w . Undervolten en je zit nog maar op 9w. Zo gigantisch verschil zit qua dat niet in.Dabomb schreef: ↑20 dec 2020, 21:39Je betaald voor zo`n nas wel wat, maar dan is alles wel al voor je geregeld.. Een losse simpele pc systeempje vecht het kwa stroom verbruik nooit tegen zo`n NAS.. En deze is echt best wel zuinig. Daarnaast geeft een synology nas bijvoorbeeld om de haverklap nieuwe upgrade , m.b.t nieuwe features en beveiligings updates.Division schreef: ↑20 dec 2020, 08:52Dat klopt, schrijf /lees snelheid word aangepast aan de langzaamste schijf, en dat wil je niet.. dan werken ze elkaar tegen.
Als je echt een nas wilt die je uit en aan wilt zetten voor gebruik zou ik persoonlijk een simpel pc systeempje aanschaffen, en deze truenas besturingsysteem erop zetten. A* is veel goedkoper dan een standaard nas van qnap, synology. B* met truenas heb je ook veel betere schrijf en lees snelheden.
Ben toch wel blij met mijn Synology DS 418 play.. Deze kan via USB ook op een 2,5Gbit ethernet aansluiting worden verbonden.
Inderdaad, alhoewel het die paar watt niet echt zal uitmaken en het qua prijs denk ik ook niet veel scheelt. Althans, het ligt er denk ik wel aan waarvoor je de NAS gaat gebruiken, maar in mijn situatie, puur en alleen streamen loont het zich gewoonweg niet en voldoet een eenvoudige NAS als zo'n DS218 al prima.
Mijn WD6400AAKS schijven uit 2008 draaien anders nog steeds en die gaan meerdere keren per dag aan en uit. Alleen tussen 2011 en 2012 een jaartje bijna niet gebruikt. Staan met z'n drieën gezellig in RAID 0 en over de eerste paar honderd GB geeft dat 330 MB/s dus ik heb weinig te klagen wat dat betreft.