Apple iPad Pro 11 ( 2020 ) vs Samsung Galaxy Tab S7

Plaats reactie
Roel1966
Silver Member
Likes uitgedeeld: 3
Likes ontvangen: 32

Apple iPad Pro 11 ( 2020 ) vs Samsung Galaxy Tab S7

Bericht: # 1120Bericht Roel1966 »

Ik ben er eigenlijk wel eens benieuwd naar wat jullie ervaringen zijn m.b.t. tot de nieuwe Apple tablets met IOS 14 t.o.v. de Android 10 tablets. Afgelopen weekend heb ik eens met een iPad Pro 11 inch 2020 model mogen stoeien maar tja, om eerlijk te zijn, viel mij erg tegen. Nog steeds liep ik tegen beperkingen aan vooral qua bestandsbeheer dat je niet rechtstreeks een bestand kan inlezen vanaf b.v. een usb stick of externe ssd. Nog steeds moet je dus eerst de bestanden naar de interne opslag kopieren en bij vele apps dan ook nog in app specifieke mappen. En tja het 120 Hz gedeelte werkt op de iPad ook niet zoals het moet zijn want bij een aantal apps merkte ik duidelijk schokken tijdens scrollen. Wanneer ik dan naar de Tab S7 kijk heb ik dit bij geen enkele app gemerkt en werkt blijkbaar die adpatieve refresh bij de Samsung een stuk beter en misschien sneller.

Let wel dat ik absoluut geen fanboy ben van welke partij dan ook want Android heeft ook nog net zo goed zijn beperkingen. Een van die dingen zijn b.v. dat apps soms wat knullig in elkaar gezet zijn en niet altijd geoptimaliseerd zijn voor een tablet. Daarin verdient Apple wel een compliment dat IOS apps wel beter geoptimaliseerd zijn voor hun tablets. Maar gezegd moet worden dat Samsung ook goed op weg is met o.a. DeX en hun UI 2.5 en dan de samenwerking met Microsoft. Standaard staat nu dus al Office op de Samsung tablets geïnstalleerd en er eerlijk gezegd eigenlijk nog maar weinig verschil in die versies zit met de desktop versie Office 365.

Nu ben ik wel benieuwd er naar wat jullie ervaringen zijn maar let wel, ik wil hier geen discussie gaan opwerpen tussen Apple fans en Android fans. Ik ben van beiden geen fan en kijk puur naar gebruik, werkt het voor mij gemakkelijk of niet, Apple of welk merk dan ook.
d410
Moderator
Likes uitgedeeld: 154
Likes ontvangen: 109

Re: Apple iPad Pro 11 ( 2020 ) vs Samsung Galaxy Tab S7

Bericht: # 1459Bericht d410 »

Ipad +
  • Waardevast
  • 5 jaar volledige updates. Vanuit apple
  • icloud
  • Waardevast (oh 2 de keer)
  • Meer beperkt ( In mijn ogen veiliger )
  • Snel zat Voor internet / office (Pages,numbers)
(Mijn)Conclusie: Voor kids / ouderen / internet!

Android +
  • Apps buiten store om
  • Meer vrijheid ( o.a. codecs )
  • illegale streaming diensten
  • root waar je iets aan heb. met o.a. veel apps
  • Fortnite :clapping: :clown:
  • Goedwerkende vpn!
  • Android 10 security patches vanuit store. Voor veel onderdelen
(Mijn)Conclusie: Meer voor Tweakers :D !

Misschien ben ik te veel Apple fan. koop wel Android tv's! :shock: :santa:
If nobody is in the forest, does a tree really fall?
JB56
Brons Member
Likes uitgedeeld: 13
Likes ontvangen: 40

Bericht: # 1909Bericht JB56 »

d410 schreef: 10 okt 2020, 01:08 Ipad +
  • Waardevast
  • icloud
  • Waardevast (oh 2 de keer)
  • Meer beperkt ( In mijn ogen veiliger )
  • Snel zat Voor internet / office (Pages,numbers)
(Mijn)Conclusie: Voor kids / ouderen / internet!
Android +
  • Apps buiten store om
  • Meer vrijheid ( o.a. codecs )
  • illegale streaming diensten
  • root waar je iets aan heb. met o.a. veel apps
  • Fortnite :clapping: :clown:
  • Goedwerkende vpn!
  • Android 10 security patches vanuit store. Voor veel onderdelen
(Mijn)Conclusie: Meer voor Tweakers :D !
Misschien ben ik te veel Apple fan. koop wel Android tv's! :shock: :santa:
Tja, dit zal best weer een discussie tussen Applefanaten en - tegenstanders opleveren.
Ik ben zelf geen Apple fan, vooral vanwege de beperkingen die Apple inbouwt en de hoge prijs. Het blijft vooral een kwestie van wat beter aanvoelt voor de gebruiker qua interface en daar is net als smaak niet over te twisten.

Wel een groot pluspunt dat jij niet noemt is de veel betere ondersteuning die Apple meelevert qua updates. Daarmee snijden de fabrikanten van Android tablets zich juist steeds weer in de vingers.
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 1910Bericht Roel1966 »

d410 schreef: 10 okt 2020, 01:08 Waardevast
5 jaar volledige updates. Vanuit apple
icloud
Waardevast (oh 2 de keer)
Meer beperkt ( In mijn ogen veiliger )
Snel zat Voor internet / office (Pages,numbers)
- iCloud zie ik niet zozeer als een extra voordeel want Android bied evenzogoed cloudservices zoals Samsung Cloud, Google Drive en Onedrive. De laatste dire werken trouwens ook gewoon met de iPad dus in die zin is iCloud eigenlijk een van de velen.
- Waardevast ben ik zeker met je eens maar daar zit wel weer de keerzijde aan vast dat de 1ste aankoopprijs een stuk hoger ligt. Klein vergelijk qua prijs met b.v. de iPad Pro 2020 12,9 inch 128 GB Wifi vs de Samsung Galaxy Tab S7 plus 128 GB wifi is dik 360 euro. Hier ga ik uit van de momentele laagste prijzen maar bij de iPad komt daarbij nog de Apple pen die bij de Tab S7 plus erbij zit. Bij verkoop naderhand krijg je zeker weten meer terug voor de iPad maar daarentegen was dan ook de 1ste aanschafprijs een stuk hoger. Even heel simpel gerekend, wanneer je de Samsung Tab S7+ voor b.v. 529 euro weer zou verkopen speel je in feite nog quitte t.o.v. de iPad Pro door dat behoorlijke prijsverschil.
- Meer beperkt kan zeker veiliger zijn maar waar ik meer op doel is de manier waarop je bestanden van en naar de iPad kan schrijven/lezen. Het kan wel maar de manier waarop vind ik veel te omslachtig en heeft in mijn ogen niet zozeer met veiligheid te doen. Daarbij zijn hedendaagse Android tablets op zich ook best goed beveiligd, althans Samsung heeft b.v. standaard Knox erin zitten.
- Snel zat voor Internet en Office is een iPad zeker maar dat staat wel gelijk met Android tablets en werkt op beiden eigenlijk hetzelfde.
JB56 schreef: 17 okt 2020, 17:31 (Mijn)Conclusie: Voor kids / ouderen / internet!
Voor kids / ouderen / internet ben ik zeker met je eens maar daarvoor zou ik dan geen iPad Pro aanraden maar de 'gewone' iPad. Daarin ben ik het met je eens dat de gewone iPad t.o.v. vergelijkbare Android tablets de betere keuze is, misschien nog geeneens zozeer qua prijs. Een Samsung Galaxy Tab 10.1 ligt rond de 200 euro en de iPad gemiddeld rond de 330 tot 380 euro grofweg gepakt. Ondanks dat die duurder is zou ik dan toch de iPad aanraden aan die groep mensen ondanks dat die Tab 10.1 zeker niet verkeerd is voor de prijs.

Maar mijn vergelijking gaat vooral tussen de iPad Pro en de Samsung Galaxy Tab S7/S7+ dus de high-end tablets en daar kan je je van afvragen wat de beste keuze is. Puur technisch gezien zijn ze aan elkaar gewaagd met een voorsprong voor de iPad dat de cpu krachtiger is en zondermeer de apps voor tablets in IOS beter uitgewerkt zijn. Toch blijf ik dan het hele filemanagement binnen IOS het grote struikelblok vinden plus dat je bij IOS niet kan uitbreiden qua opslag. Er is dan wel een stap in de richting gemaakt doordat je dan nu wel externe ssd's/harddisks via USB-C kan aansluiten maar daar zitten ook nog steeds beperkingen aan vast.
d410
Moderator

Bericht: # 1911Bericht d410 »

JB56 schreef: 17 okt 2020, 17:31 Wel een groot pluspunt dat jij niet noemt is de veel betere ondersteuning die Apple meelevert qua updates.
regel 2
hoge prijs. Geef ik je gelijk in, het kost wat :thumbup: Maar in mijn ogen weinig alternatief.

beperkingen die Apple heeft Kan vervelend zijn. Als je veel met media files doet bijvoorbeeld. ( codecs die niet ondersteund worden )
ga zo maar door...
Maar aan de anderen kant is dit ook fijn.. kinderen/volwassen kunnen niet apps buiten de app store om downloaden.
En deze functie vinden ze helaas heel makkelijk op android. ( O.a. Fortnite / programma's / gratis streaming.)
d410
Moderator

Bericht: # 1912Bericht d410 »

Nu lijk ik een Android hater dat ben ik niet ik geef het ook af en toe een kans..

ben bevoorbeeld ook echt pro opensource. &
  • PinePhone
Ook deze 2 projecten hou ik in de gaten. En bij de volgende generatie van Librem 5. Overweeg ik deze te kopen.
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 1916Bericht Roel1966 »

d410 schreef: 17 okt 2020, 18:47 beperkingen die Apple heeft Kan vervelend zijn. Als je veel met media files doet bijvoorbeeld.
Mediafiles vind ik voor mij persoonlijk dan nog geeneens zo belangrijk want buiten dat ik zelden tot nooit op een tablet een film kijk, kijk ik sowieso ook voor het grootste gedeelte alleen op Youtube filmpjes. Maar ik lees b.v. wel graag stripboeken en b.v. pc/auto/audio PDF's op het tablet waarvan ik er wel heel wat heb ( ongeveer 130 GB aan files ). Wil ik b.v. stripboeken op een iPad lezen dan kan je alleen vanuit een Comicreader via omwegen stripboeken inlezen en deze b.v. in een map op de iPad zelf opslaan. Via een pc moet je dan via wifi eerst verbinden met de iPad en die app en dan dus op die manier files aan de app zelf toevoegen, of ze eerst naar de iCloud kopieren en vanuit de iCloud dan in de app toevoegen.

Bij b.v. de Tab S7 steek ik een 128 GB sd kaartje erin waarop ik grotendeels alle files heb staan, klik even op de app zoals b.v. ComicRack en verwijs dan naar de sd-kaart. Niet lang erna heeft Comic Rack een complete catalogus aangemaakt en leest de stripboeken rechtstreeks vanaf het sd-kaartje met bijna geen vertraging. PDF's kan ik gewoon direct inlezen met de filemanager maar oke, dat is dan bij de iPad ook wel zo dat je PDF's direct kan inlezen maar weer niet vanaf een sd-kaartje. Oke, wel nu met b.v. IOS 14 kan je dan een externe ssd aan de iPad hangen maar evenzogoed word dan eerst de file naar de interne opslag van de iPad gekopieerd alvorens je die kan openen.

Of dit dan nu met extra veiligheid te maken heeft, tja, dat betwijfel ik eerlijk gezegd maar zoals je ziet is dat een hele omweg wat je moet maken binnen IOS. Daarbij dan ook het grote nadeel dat je niet met sd-kaartjes kan werken en daarvoor afhankelijk blijft van de interne opslag die gewoonweg duur is bij een iPad. Voor pak weg elke uitbreiding van geheugen ben je bij een iPad gemiddeld 100 euro extra kwijt voor 128 GB erbij terwijl een Samsung EVO 128 GB sd-kaartje iets van 25 euro is. Zag nu dat zelfs een 256 GB sd-kaartje gezakt is naar 35 euro wat dan toch een aanzienlijk verschil maakt t.o.v. de opslag van een iPad.
d410
Moderator

Bericht: # 1919Bericht d410 »

Roel1966 schreef: 17 okt 2020, 18:34 iCloud zie ik niet zozeer als een extra voordeel want Android bied evenzogoed cloudservices zoals Samsung Cloud, Google Drive en Onedrive. De laatste dire werken trouwens ook gewoon met de iPad dus in die zin is iCloud eigenlijk een van de velen.
Werk met onedrive, google drive en icloud dan. samsung cloud kan ik niet beoordelen.
Maar onedrive en google drive. Zijn naar mijn mening niet vergelijkbaar met hoe icloud werkt. En hoe het geïntegreerd is.
Roel1966 schreef: 17 okt 2020, 18:34 Daarbij zijn hedendaagse Android tablets op zich ook best goed beveiligd, althans Samsung heeft b.v. standaard Knox erin zitten.
Tot dat je niet de nieuwste updates meer krijgt
Roel1966 schreef: 17 okt 2020, 18:34 Toch blijf ik dan het hele filemanagement binnen IOS het grote struikelblok vinden plus dat je bij IOS niet kan uitbreiden qua opslag.
Is natuurlijk net waar je hem voor nodig hebt. ik heb nog nooit bestanden naar mijn ipad moeten verplaatsen. mail / internet / pages / word / fotos
Welke bestanden bedoel je hier? Ik heb veel documenten, foto's (gekoppeld aan icloud dus verkleint ), enz ongeveer 30 gb in gebruik.

En met prijs heb je na mijn mening gelijk. De aankoop prijs is ook een stuk lager. van een samsung tab. :thumbup: :thumbup:
d410
Moderator

Bericht: # 1921Bericht d410 »

Roel1966 schreef: 17 okt 2020, 20:25 Maar ik lees b.v. wel graag stripboeken en b.v. pc/auto/audio PDF's op het tablet waarvan ik er wel heel wat heb ( ongeveer 130 GB aan files ).
Dit is wel persoonlijk. In jou geval is het dan natuurlijk wel fijn veel GB's!
JB56
Brons Member

Bericht: # 1922Bericht JB56 »

d410 schreef: 17 okt 2020, 18:47
JB56 schreef: 17 okt 2020, 17:31 Wel een groot pluspunt dat jij niet noemt is de veel betere ondersteuning die Apple meelevert qua updates.
regel 2
hoge prijs. Geef ik je gelijk in, het kost wat :thumbup: Maar in mijn ogen weinig alternatief.
beperkingen die Apple heeft Kan vervelend zijn. Als je veel met media files doet bijvoorbeeld. ( codecs die niet ondersteund worden )
ga zo maar door...
Maar aan de anderen kant is dit ook fijn.. kinderen/volwassen kunnen niet apps buiten de app store om downloaden.
En deze functie vinden ze helaas heel makkelijk op android. ( O.a. Fortnite / programma's / gratis streaming.)
Je hebt gelijk mbt de updates. Straal overheen gelezen.

Tja, ik vind dat Apple een goede combinatie hanteert tussen deugdelijke software en (vaak) gelikt uitziende hardware. Ook een noob kan daar niet snel mee fout gaan, vandaar dat die vaak dwepen met Apple. Aan de andere kant vraagt Apple er (te) veel geld voor. Bij de Android apparaten is een beetje voorkennis wel zo handig om een goede keuze te maken, voor noobs dus minder geschikt. Daarbij komt de mindere ondersteuning. Hardwarematig is er geen verschil, Apple vist immers in dezelfde vijver en softwarematig is Android helemaal bijgetrokken.

Maar wat mij irriteert bij Apple is dat ze bv. bewust de aansluitmogelijkheden beperken om meer geld aan accessoires of uitgebreidere apparaten te kunnen verdienen.
d410
Moderator

Bericht: # 1923Bericht d410 »

JB56 schreef: 17 okt 2020, 21:08 ik vind dat Apple een goede combinatie hanteert tussen deugdelijke software en (vaak) gelikt uitziende hardware. Ook een noob kan daar niet snel mee fout gaan, vandaar dat die vaak dwepen met Apple. Aan de andere kant vraagt Apple er (te) veel geld voor.
vind ik ook. ook het laatste stukje
JB56 schreef: 17 okt 2020, 21:08 Apple vist immers in dezelfde vijver
Is niet helemaal waar ze ontwerpen ook veel zelf. O.a. cpu. faceid.
JB56 schreef: 17 okt 2020, 21:08 softwarematig is Android helemaal bijgetrokken.
Dat is het zeker. Alleen het update beleid ( waar ze wel op de goede weg zitten ) is gewoon nog niet waar Apple zit.
En hoe zwaar je dit weegt is aan jou. ik persoonlijk beheer wat servers. moet wel is inloggen op control panels/ssh verbinding maken.
En dit houd me bij apple.
JB56 schreef: 17 okt 2020, 21:08 Maar wat mij irriteert bij Apple is dat ze bv. bewust de aansluitmogelijkheden beperken om meer geld aan accessoires of uitgebreidere apparaten te kunnen verdienen.
Klopt geld trekkers zijn het..

Met een beetje verstand van computers/tables is denk ik android wel veel leuker ja.
JB56
Brons Member

Bericht: # 1925Bericht JB56 »

d410 schreef: 17 okt 2020, 21:10 vind ik ook. ook het laatste stukje
Is niet helemaal waar ze ontwerpen ook veel zelf. O.a. cpu. faceid.
Dat is het zeker. Alleen het update beleid ( waar ze wel op de goede weg zitten ) is gewoon nog niet waar Apple zit.
En hoe zwaar je dit weegt is aan jou. ik persoonlijk beheer wat servers. moet wel is inloggen op control panels/ssh verbinding maken.
En dit houd me bij apple.
Klopt geld trekkers zijn het.
Met een beetje verstand van computers/tables is denk ik android wel veel leuker ja.
Zoals ik al eerder zei, uiteindelijk maakt iedereen zelf uit waar zijn of haar geld naartoe gaat. Wat dat betreft vind ik de discussie tussen Apple-haters en -liefhebbers onzinnig.
d410
Moderator

Bericht: # 1927Bericht d410 »

JB56 schreef: 17 okt 2020, 21:33 Zoals ik al eerder zei, uiteindelijk maakt iedereen zelf uit waar zijn of haar geld naartoe gaat. Wat dat betreft vind ik de discussie tussen Apple-haters en -liefhebbers onzinnig.
Ik antwoord alleen op dit "Hardwarematig is er geen verschil, Apple vist immers in dezelfde vijver en softwarematig is Android helemaal bijgetrokken." ben ik het niet helemaal mee eens (o.a. i.v.m. updates/eigen cpu). maar dat is niet erg. iedereen moet uiteraard zelf weten wat die koopt.!
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 1929Bericht Roel1966 »

JB56 schreef: 17 okt 2020, 21:33 Wat dat betreft vind ik de discussie tussen Apple-haters en -liefhebbers onzinnig.
Deze discussie vind ik dan ook wel weer zinnig, gewoon op een normale manier dingen tegen mekaar afzetten zonder voorkeur voor merk.
d410 schreef: 17 okt 2020, 20:48 Werk met onedrive, google drive en icloud dan. samsung cloud kan ik niet beoordelen.
Maar onedrive en google drive. Zijn naar mijn mening niet vergelijkbaar met hoe icloud werkt. En hoe het geïntegreerd is.
Ik denk dat jij hoogstwaarschijnlijk een iMac of Macbook gebruikt ? In dat geval kan ik mij voorstellen dat iCloud voor jou beter en sneller werkt. In mijn situatie werk ik dus hoofdzakelijk met Onedrive met als rede dat ik een Office 365 abbo heb. Je krijgt dan bij dat abbo 1 TB per licentie aan Onedrive ruimte terwijl ik b.v. bij iCloud maar iets van 5 GB gratis krijg en daarna extra moet betalen dus vandaar mijn voorkeur voor Onedrive. Wel met de kanttekening erbij dat ik de snelheid van Onedrive een minder punt vind.
JB56 schreef: 17 okt 2020, 21:08 Maar wat mij irriteert bij Apple is dat ze bv. bewust de aansluitmogelijkheden beperken om meer geld aan accessoires of uitgebreidere apparaten te kunnen verdienen.
Dat vind ik ook wel jammer van Apple dat het te zeer blijft bij de meer niche markt en op zich wel mooie en goede producten maakt maar vaak voor de 'gewone' gebruiker te duur is. Je kan natuurlijk redetwisten of een Apple product ook daadwerkelijk het geld waard is maar dat is iets voor de Apple en Android fans.
d410
Moderator

Bericht: # 1937Bericht d410 »

Roel1966 schreef: 17 okt 2020, 22:12 Ik denk dat jij hoogstwaarschijnlijk een iMac of Macbook gebruikt ? In dat geval kan ik mij voorstellen dat iCloud voor jou beter en sneller werkt. In mijn situatie werk ik dus hoofdzakelijk met Onedrive met als rede dat ik een Office 365 abbo heb. Je krijgt dan bij dat abbo 1 TB per licentie aan Onedrive ruimte terwijl ik b.v. bij iCloud maar iets van 5 GB gratis krijg en daarna extra moet betalen dus vandaar mijn voorkeur voor Onedrive. Wel met de kanttekening erbij dat ik de snelheid van Onedrive een minder punt vind.
Ik heb voor 10 euro per maand 2 tb deel ik met 5 familie leden. in verhouding scheelt de prijs niet zoveel met OneDrive. mits dat je office wilt hebben. Werk zelf met pages/numbers op tablets.
Roel1966 schreef: 17 okt 2020, 22:12 Dat vind ik ook wel jammer van Apple dat het te zeer blijft bij de meer niche markt
niche markt heb de cijfers van 2018 toegevoegd. kan nu geheel anders zijn kon zo snel geen actuele vinden. maar niche markt is het niet echt.

-----------------------------------------

Toch wil ik even gezegd hebben. Ik wil een keer stoeien met een Samsung Galaxy tab want als ik goed naar jullie luister.
doe ik Samsung veel tekort. mijn ervaringen zijn van wat goedkope Android tablets en die tegen gelijk geprijsde iPads

Edit: Samsung Galaxy Tab S7 net op YouTube gekeken ding ziet er ook gelikt uit!! :o
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 1941Bericht Roel1966 »

d410 schreef: 17 okt 2020, 23:57 Ik heb voor 10 euro per maand 2 tb deel ik met 5 familie leden.
Ik heb Office 365 Family waarin 6 lincenties voor Office 365 zitten en dan per licentie 1 TB Onedrive dus 6 TB in totaal. Binnen het Microsoft eco systeem is Onedrive de logischere keuze omdat dit al standaard geïntegreerd is in Windows. Bij het Apple ecosysteem is het logischer dat je dan iCloud gebruikt omdat dit weer in OSX geïntegreerd is en qua prijs is dan wel Onedrive iets goedkoper mits je natuurlijk Office gebruikt.
d410 schreef: 17 okt 2020, 23:57 och wil ik even gezegd hebben. Ik wil een keer stoeien met een Samsung Galaxy tab want als ik goed naar jullie luister.
doe ik Samsung veel tekort. mijn ervaringen zijn van wat goedkope Android tablets en die tegen gelijk geprijsde iPads

Edit: Samsung Galaxy Tab S7 net op YouTube gekeken ding ziet er ook gelikt uit!!
Als je de iPad Pro vanaf 2018 mooi vind dan is het niet verwonderlijk dat je de Tab S7/S7+ er gelikt uit vind zien want als je ze naast mekaar legt zie je bijna geen verschil op de aspect ratio na dan. Daar bovenop heeft Samsung dan ook nu One UI 2.5 als schil bovenop Android 10 waardoor het er net allemaal wat gelikter uit ziet, althans vind ik persoonlijk dan. Denk dat je ook zeker wel enthousiast kan worden van zon Tab S7 en ik ook al meerdere reviews van Apple mensen gezien heb op Youtube die ook zeker niet negatief waren.
d410 schreef: 17 okt 2020, 23:57 niche markt heb de cijfers van 2018 toegevoegd. kan nu geheel anders zijn kon zo snel geen actuele vinden. maar niche markt is het niet echt.
Ik bedoel ook niet zozeer niche qua verkoop van hun producten maar meer in de zin puur qua prijzen, maar goed, Samsung kan er ook wat van als je de S20 serie bekijkt en die Tab S7 serie ook niet direct goedkoop is.
Roel1966
Silver Member

Bericht: # 2148Bericht Roel1966 »

d410 schreef: 17 okt 2020, 21:54 k antwoord alleen op dit "Hardwarematig is er geen verschil, Apple vist immers in dezelfde vijver en softwarematig is Android helemaal bijgetrokken." ben ik het niet helemaal mee eens (o.a. i.v.m. updates/eigen cpu). maar dat is niet erg. iedereen moet uiteraard zelf weten wat die koopt.!
Ik wil je toch wel een belangrijke update schrijven namelijk afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest met een vergelijking in de praktijk tussen de Samsung Galaxy Tab S7 plus en een iPad Pro 12,9 2020. Je zal denk ik gaan glimlachen als Apple liefhebber ( let wel, ik bedoel NIET fan ) maar de uiteindelijke keuze is toch gevallen op de iPad. Meerdere redes eigenlijk maar een van de voornaamste redes was/is wel de uiteindelijke kracht van de cpu van de iPad in combinatie met IOS.

Even korte voorgeschiedenis namelijk ik ben zelf zowel lid als ook de ICT man van een lokale politieke partij hier in onze stad en had eerder altijd een laptop nodig voor de fysieke vergaderingen. Doel van een tablet was/is eigenlijk vooral het gebruik van de pen om foto's etc.. handig te kunnen bewerken en dit minder gaat op een 2 in 1 laptop. Enfin helaas door de hele coronacrisis zijn de fysieke vergaderingen nu online en ligt de laptop eigenlijk maar wat in de kast. Tablet daarentegen gebruik ik buiten tekenen ook voor b.v. stripboeken lezen etc.. dus multi inzetbaar zeg maar dus kwam ik op een veel beter idee.

De iPad Pro 12,9 heeft best een groot scherm en is eigenlijk ook goed inzetbaar voor fysieke vergaderingen want het gaat hoofdzakelijk om het kunnen bekijken van pdf documenten via iBabs. Hetgeen mij al als 1ste opgevallen is en wat ik ook al bij eerdere iPads vs Android tablets gemerkt had is dat IOS beter omspringt met pdf bestanden. Deels heeft dit natuurlijk ook wel ermee te maken dat het een feit blijft dat apps voor IOS beter uitgewerkt zijn maar dat is ondertussen wel bekend. Ander punt bij de iPad Pro is het feit dat er gewoonweg een heel krachtige cpu in zit waardoor rendering van pdf's ook merkbaar korter is vooral bij scrollen.

Dan wat apps betreft moet ik toch wel bekennen dat het werken met apps op de iPad een stuk intuïtiever is en vaak knoppen op een logischere plaats zitten. Daarbij merk je toch bij Apple dat alles beter doorgevoerd is en apps volgens een bepaalde lijn werken, iets wat bij Android apps nog maar valt af te wachten. Nadeel is daarentegen wel dat je bij IOS apps minder zelf kan doen en bij Android apps je toch vaak meer zelf kan instellen. De vraag die ik mij gesteld heb is of ik daar wel behoefte aan heb om tig dingen te kunnen instellen, nee dus, eerder verward het mij soms en heb ik er ook vaak geen zin in.

Zeker nu met de komst van IOS 13 en inmiddels IOS 14 heeft Apple toch wel wat deuren verder geopend wat file management betreft en na eens dieper erin te duiken is er toch wel meer mogelijk. Nadeel blijft dat files eerst op de interne opslag geplaatst moeten worden echter.... ik heb gemerkt dat dit bij Android ook vaak het geval is. Genoeg apps die ik binnen Android tegen ben gekomen die dus ongemerkt de file opslaan op de interne opslag voor dat deze geopend kunnen worden. Tja en dan ga je je afvragen of dan Android nog wel zovele voordelen op file management bied en je via IOS nu ook toegang op Windows gebaseerde ssd's/harddisks etc.. hebt.

Hekel punt was nog even het Oled scherm van de Samsung wat gewoonweg een zeer mooi scherm blijft maar je kan je afvragen of dit werkelijk nu beter is als het iPad Pro scherm. Zet je ze naast elkaar dan is toch wel het iPad Pro 12,9 inch scherm aanmerkelijk groter en vooral 3 op 4 voor documenten praktischer, het doel waarvoor ik een tablet het meest gebruik. Contrasten zijn absoluut perfect op het Samsung tablet maar dit is vooral belangrijk bij mediaconsumptie, iets wat ik eigenlijk eerlijk gezegd zelden gebruik op een tablet. Als je 2 mooie 27 inch 4K monitoren naast je desktop pc hebt staan lijkt mij de keuze wel vrij gemakkelijk.

Tja dus alles een beetje bij elkaar genomen heb ik uiteindelijk de laptop de deur uit gedaan, de Samsung Galaxy Tab S7 plus de deur uit gedaan en een iPad Pro 12,9 inch 2020 gepakt. Evenzogoed blijf ik wel zeggen dat de Samsung Galaxy Tab S7/S7 plus een dijk van een tablet is maar of het echt een concurrent van een iPad Pro is zet ik wel zo mijn vraagtekens bij. Moet helaas ook tot de conclusie komen dat Samsung goed op weg is maar nog een hele weg te gaan heeft maar dit meer afhankelijk blijft van Google.

Even tot slot voor de duidelijkheid, ik ben niet opeens Apple fan geworden want nog steeds geniet ik van mijn Samsung Galaxy S20 plus en mijn Ryzen 9 3900X Windows pc :).
JB56
Brons Member

Bericht: # 4746Bericht JB56 »

Ik stel voor dat we na dit verhaal Roel een permaban geven..... :freebsd:

Nee, helder verhaal, ik begrijp waarom je die keuze maakt. :thumbup: :salute:
Plaats reactie