Random crashes

-
Plaats reactie
guysnoeckx
Member

Random crashes

Bericht: # 6493Bericht guysnoeckx »

Mijn computer heeft kuren toevallig sinds de installatie van nieuw moederbord, geheugen en cpu (amd 1600 AF, Asrock B450m steel legend, 16gb ddr4 corsair 3200). Ik heb de Windows 10 ssd gewoon laten overzetten toen.

Het betreft random crashes van de pc. Eerst bevriest het scherm, dan zwart, dan hoor je de ventilator of zoiets wat meer lawaai maken (geen idee welke), en dit blijft zo tot ik op reset knop druk. Heel soms herstart de pc vanzelf, maar meestal moet ik die harde reset doen.
In december na installatie had ik deze veel, januari maar heel af en toe, en nu weer 5-10 crashes per dag ineens.

Ik ken er niets van, ben gaan zoeken tot ik betrouwbaarheidsgeschiedenis ontdekte (toont eigenlijk alleen wanneer ik onverwacht afsluitingen heb gehad), en de Logboeken. Deze laatste gaven wel een beeld, maar ik snap er niets van.
Dit is een screenshot van mijn laatste crash rond 10u56.
Waar moet ik nu naar zien om dit probleem op te lossen? De crashes zijn heel random, gebeuren zelfs als mijn pc niets doet en ik een uur weg ben.

Afbeelding
Cleef
Brons Member
Likes uitgedeeld: 53
Likes ontvangen: 25

Re: Random crashes

Bericht: # 6495Bericht Cleef »

Ik zou eens beginnen om je ram te testen buiten Windows om, dus bijvoorbeeld met de gratis versie van memtest hier: https://www.memtest86.com/

Corrupt geheugen kan tot vreemde/random problemen (waaronder crashes) leiden.
LaCrimosa
Silver Member
Likes uitgedeeld: 47
Likes ontvangen: 59

Bericht: # 6496Bericht LaCrimosa »

guysnoeckx schreef: 07 feb 2021, 12:02 Ik heb de Windows 10 ssd gewoon laten overzetten toen
Wat bedoel je hiermee? Je hebt een nieuw moederbord geplaatst, maar je hebt Windows 10 niet opnieuw geïnstalleerd? Best mogelijk dat je een hoop crashes hebt dan, aangezien er een ton aan oude drivers (van je oud moederbord) nog aanwezig zullen zijn op de installatie die deze crashes kunnen veroorzaken.

Gouden regel, bij vervanging van een moederbord: altijd je Windows opnieuw installeren.
guysnoeckx
Member

Bericht: # 6500Bericht guysnoeckx »

Jammer genoeg heb ik teveel software momenteel te herinstalleren, en links met videobewerkingsprojecten enz. Ik heb al verschillende stresstesten gedaan, geen enkele gaf een probleem aan of veroorzaakte een crash. Ik zal die memtest wel eens proberen. Ik dacht ook eerst dat het instellingen van geheugen waren ofzo (staat op 2933mhz).
guysnoeckx
Member

Bericht: # 6504Bericht guysnoeckx »

Onder Windows logboeken, onder 'systeem' zie ik rond de tijden van de crashes deze 3 gebeurtenissen wel eens terugkomen (en soms met andere ID nummers)

gebeurtenis ------------

Gebeurtenis 18 WHEA logger

Er is een onherstelbare hardwarefout opgetreden.

Gerapporteerd door onderdeel: Processorcore
Foutbron: Machine Check Exception
Fouttype: Cache Hierarchy Error
Processor-APIC-id: 8

gebeurtenis -----------

Processor-APIC-id: 4

gebeurtenis -------------

Processor-APIC-id: 0

Het DLL-meldingsbestand "C:\Program Files\McAfee\TrueKey\McAfeeTrueKeyPasswordFilter" voor wachtwoorden kan niet worden geladen door de fout 126. Controleer of het pad van het DLL-meldingsbestand dat is gedefinieerd in het register (HKLM\System\CurrentControlSet\Control\Lsa\Notification Packages), verwijst naar een juist en absoluut pad (<station>:\<pad>\<bestandsnaam>.<ext>) en niet naar een relatief of ongeldig pad. Als het pad van het DLL-bestand juist is, controleert u of eventuele ondersteunende bestanden zich in dezelfde map bevinden en of het systeemaccount over leestoegang beschikt voor zowel het pad van het DLL-bestand als eventuele ondersteunende bestanden. Neem contact op met de leverancier van het DLL-meldingsbestand voor aanvullende ondersteuning.
Dabomb
Silver Member
Likes uitgedeeld: 55
Likes ontvangen: 38

Bericht: # 6505Bericht Dabomb »

Zou zelf beginnen met andere opslag te zoeken waarop je een 2de windows fresh install kan doen.. (hoef je niks met de 1ste install te doen.

En dan eerst kijken of het spul ten samen wel wilt gaan werken.

Als je dat gedaan hebt het systeem in ieder geval zo stabiel mogelijk te krijgen met 1 geheugen latje erin..
En dan toch eerst de bios te updaten.. In de huidige kunnen nog problemen zitten die de recentste bios zou kunnen oplossen.
En vanuit daar verder kijken naar je geheugen, voltages, ram speed ect.

Anders is het mogelijk dat je voeding misschien niet stabiel genoeg draait en daardoor hardware problemen veroorzaakt.
Welke voeding gebruik je op dit moment.

Anders kan het ook nog een opslag probleem zijn of gewoon een slechte processor.
ASUS ROG X470 crosshair vii hero wifi met Ryzen 7 5800X - Bequiet! pure rock 2 black met Deepcool RGB fan - Be quiet! GOLD 650w - 64GB DDR4 3600MHz CL16 (4x16 DR) - Zotac RTX 2070 super 8GB - ADATA XPG SX8200 Pro 512GB - Crucial MX500 1TB - Corsair 680X.
guysnoeckx
Member

Bericht: # 6506Bericht guysnoeckx »

Voeding is een 3 jaar oude CX450M, en de setup heeft verder een RX470 4Gb, 2 SSD's, een harddisk

Ik vond dit nog op het net
guysnoeckx
Member

Bericht: # 6507Bericht guysnoeckx »

Wat straf lijkt is dat het veel AMD gebruikers zijn, en dat de velen massaal begonnen te rapporteren sinds 2 maand geleden bovenop oudere posts.
Dabomb
Silver Member

Bericht: # 6508Bericht Dabomb »

Kan je niet van iemand anders even een andere betere voeding lenen om te testen.

Want die cx450 is namelijk niet een heel denderde voeding. (waarschijnlijk de hele cx serie niet)
ASUS ROG X470 crosshair vii hero wifi met Ryzen 7 5800X - Bequiet! pure rock 2 black met Deepcool RGB fan - Be quiet! GOLD 650w - 64GB DDR4 3600MHz CL16 (4x16 DR) - Zotac RTX 2070 super 8GB - ADATA XPG SX8200 Pro 512GB - Crucial MX500 1TB - Corsair 680X.
guysnoeckx
Member

Bericht: # 6509Bericht guysnoeckx »

Niet meteen nee. Ik zou ook niet weten waar beginnen om te wisselen. Ik heb deze voeding probleemloos sinds die jaren, alleen ben ik in december dus van een oude i3 naar deze AMD gestapt. En toen is het ook begonnen.
JB56
Brons Member
Likes uitgedeeld: 13
Likes ontvangen: 42

Bericht: # 6512Bericht JB56 »

Tja, als je al bij voorbaat bepaalde zaken niet wil uitsluiten, dan maak je het wel erg lastig om je probleem op te lossen.
Probeer de volgende punten stap voor stap uit te voeren. Werkt iets niet, dan het volgende enz. De volgorde maakt niet uit.
Eerste punt: probeer eens ander geheugen. AMD blijft wat gevoelig voor het gebruikte geheugen. Staat het huidige geheugen wel in de qvl lijst?
Twee: vervang de voeding. Wat je ook eerst kunt proberen is alle onnodige stroomverbruikers er uit halen zoals hd's en ssd's. Je voeding zit aan het randje qua vermogen.
Drie: installeer windows opnieuw.

Dit zijn de meest waarschijnlijke opties qua probleemoplossingen. Oh...ik neem aan dat je alle relevante temperaturen hebt gecontroleerd?

Mijn eigen gokje mbt de meest waarschijnlijke storing is het geheugen, meteen daarna de windows-installatie.
nutty
Brons Member
Likes uitgedeeld: 9
Likes ontvangen: 33

Bericht: # 6513Bericht nutty »

Ik draai al jaren op een cx450!
(maar dat wil nog niet zeggen dat de voeding niet kapot kan zijn natuurlijk)
Ik zou beginnen om het geheugen op een heel lage frequentie in te stellen,en kijken wat dat doet. Dat kost weinig moeite ook.
Gewoon eens op 2133 of zoiets laten draaien.
Cleef
Brons Member
Likes uitgedeeld: 53
Likes ontvangen: 25

Bericht: # 6514Bericht Cleef »

Ja ik zou bij het geheugen beginnen. Ik noem memtest, maar draaien met 1 latje is ook een optie. Maar ik heb in het verleden vergelijkbare problemen gehad met geheugen en ik ben er toen alleen met memtest achter gekomen. Ik zou het gewoon eens aanzetten (eventueel 's avonds/'s nachts) en dan verder onderzoek doen als dat het niet is.
Dabomb
Silver Member

Bericht: # 6517Bericht Dabomb »

nutty schreef: 07 feb 2021, 15:21 Ik draai al jaren op een cx450!
(maar dat wil nog niet zeggen dat de voeding niet kapot kan zijn natuurlijk)
Ik zou beginnen om het geheugen op een heel lage frequentie in te stellen,en kijken wat dat doet. Dat kost weinig moeite ook.
Gewoon eens op 2133 of zoiets laten draaien.
Voeding hoeft niet perse kapot te zijn. Maar als het ding teveel ripple heeft of teveel afwijkt van wat die moet leveren zit je nog met een onstabiel systeem.

Zo was de coolermaster V series (de oude) ook geen denderende kwaliteit.

Althans de 550 watt versie was maar zo goed als wat in elkaar geblubberd. (heb ook een 850 watt draaien die het wel prima doet)
De mijne was nieuw uit de winkel, maar gaf wel continu problemen als de computer weer aangezet moest worden maar er helemaal niks gebeurde.

Aangezien ik toen ook nog mod kabels had gekocht voor 100 euro en de voeding problemen gaf wilde ik in eerste instantie geen nieuwe kopen.. Besloot toen voor een 2ehandse te gaan, helaas was het ding ook DOA / gaf problemen.

Daarna maar toch een andere gekocht.. (had er al genoeg geld eraan uit gegeven).
Bluesky66
+Member+
Likes uitgedeeld: 32
Likes ontvangen: 28

Bericht: # 6519Bericht Bluesky66 »

Heb je toevallig wel update van win 10 gedaan. Welke build van win 10 gebruik je?
Bluesky66
+Member+
Likes uitgedeeld: 32
Likes ontvangen: 28

Bericht: # 6521Bericht Bluesky66 »

Ik zou een ssd van 250 500gb kopen en hier schoon alles op installeren. Kan je als alles juist werkt je oude ssd er bij doen. Ben je geen data en linkjes kwijt.
LaCrimosa
Silver Member
Likes uitgedeeld: 47
Likes ontvangen: 59

Bericht: # 6523Bericht LaCrimosa »

Laten we eerst kijken naar zijn volledig systeem

CPU:
GPU:
PSU:
Moederbord:
Geheugen:

Tevens, heb ik vermeldt je Windows 10 opnieuw te installeren omdat je nog te veel oude drivers van je vorig moederbord op je installatie hebt die problemen kunnen veroorzaken. Nogmaals, vuistregel: bij vervangen van moederbord, Windows 10 opnieuw installeren. Dat jij een boel andere programma's opnieuw moet installeren dan, wel dat is sneu, maar dat is voor iedereen zo. Wel zo dat je maar pas drivers en programma's kan installeren nadat je alle updates van Windows 10 hebt doorlopen en geen meer te vinden zijn.
Hardwarejunkie
Silver Member
Likes uitgedeeld: 70
Likes ontvangen: 100

Bericht: # 6525Bericht Hardwarejunkie »

Probeer eens een live Linux versie te booten en aankijken of de PC daarmee wel of niet crasht? Dan hoef je niet meteen Windows opnieuw te installeren om hardwarefouten uit te sluiten.

Om oude drivers te verwijderen kun je ook een keer een zogeheten drivercleaner/sweeper draaien.

Toen ik mijn PC een upgrade had gegeven (moederbord en processor), had ik Windows ook niet opnieuw geïnstalleerd en dat draait nu bijna een jaar lang als een zonnetje. Maar, dat was van Intel naar Intel. Het kan zijn dat een overstap van Intel naar AMD meer problemen op kan leveren.
WhiteSnake
Brons Member
Likes uitgedeeld: 19
Likes ontvangen: 31

Bericht: # 6529Bericht WhiteSnake »

Ik denk dat je Windows 10 gewoon opnieuw moet installeren, clean install doen, eventueel op een nieuwe (M2)SSD
Division
ADMIN
Likes uitgedeeld: 77
Likes ontvangen: 105

Bericht: # 8075Bericht Division »

Ben benieuwd of dit probleem inmiddels al is opgelost?
Plaats reactie