Van der Berg schreef: ↑24 feb 2021, 01:35
Dabomb schreef: ↑24 feb 2021, 00:04
Wailingwimmy schreef: ↑23 feb 2021, 13:10
Ik snap hem wel.
Als je graag wilt upgraden wil je daar een goede reden voor hebben.
Dan is van X470 met een 5800X naar Intel Alderlake LGA1700 beter uit te leggen dan van een X570 met 5800X.
En dan komt het weer mooi uit dat die 5800X naar die 2de PC met X570 kan en die X470 met de 2600x dan weer naar de 3de PC.
Het is dan ook erg fijn dat er tegenwoordig steeds sneller weer nieuwe standaards als PCie3.0/4.0/5.0, DDR4/5 , WIFI 5/6 enz.... komen.
Of dit nu grote stappen vooruit zijn of dat het nodig is maakt dan niet uit, het is weer nieuw en interessant.
Dat is de logica die je krijgt als het upgrade virus je te pakken heeft ,je liever PC's bouwt en aanpast dan ze daadwerkelijk te gebruiken en je graag veel nadenkt over hoe je dat allemaal gaat doen.
Je hebt een berg aan PC's staan waar je trots op bent omdat ze allemaal het resultaat zijn van uren denk, koop en knutsel plezier.
Stuk voor stuk adrenaline boosters die je tijdelijk rust in je hoofd geven.
Erg herkenbaar en niks mis mee indien je er geen last van hebt en je het ook nog kan betalen.
Nee helaas, X470 en 2600x gaan dan in de verkoop. Ik ga alleen naar alderlake als Zen 3+ direct alleen DDR5 word.
(want ik ga niet speciaal weer een nieuw setje DDR5 halen) heb verlopig genoeg aan 4x16GB 3600 CL16 geheugen en daar heb ik laatst wel genoeg aan gespendeerd.
Zen4 word zoiezo al DDR5.. Dus deze sla ik over. Als Zen3+ DDR4 en DDR5 word ga ik de upgrade zeker doen. Want dan kan ik het huidige DDR4 verlopig nog wel gebruiken.. Als ik dan enige snelheids winst met DDR5 kan krijgen kan er dan altijd nog wel veranderd worden. Word Zen3+ alleen DDR4, dan zou ik het alsnog kunnen overwegen. Maar als Alderlake DDR4 & DDR4 word, kies ik liever hier voor. (heb ik later nog de optie om ddr5 te kiezen als het veel sneller word) In de 1ste generatie DDR5 latjes heb ik geen intresse in, want dan kan ik geheugen blijven kopen.. Dan krijg je dat je eerst traag DDR5 moet kopen omdat je DDR5 nodig hebt. En later is dat geheugen weer te traag en wil je weer sneller geheugen..
Vandaar ik het verlopig bij men DDR4 houd.
Betreft Pci-express. Wil dan wel minimaal pci-e 4.0 hebben als ik daarom toch langer met de pc ga doen.
Maar mooier is als het moederbord ook overweg kan met pcie 5.0.
Ik bouw liever een pc die die 8 jaar wel haalt, dan ik iets in elkaar frutsel en binnen 4 jaar zwaar verouderd is.
Intel Alder Lake wordt DDR5 en krijgt PCI-Express 5.0 net als bij Zen 4 en ik heb ook al gelezen dat Zen 3+ op AM5 gaat draaien DDR5 en PCI-E 5.0. Ik ga met mijn nieuwe Ryzen 7 5800X door tot over 5 jaar en dan zie ik wel of ik toe ben aan een nieuwe computer.
Ik ga dit jaar al waarschijnlijk mijn monitor upgraden naar 32 inch 4K 144Hz en volgend jaar een nieuwe High-End videokaart AMD Radeon RX 7000XT of nVidia GeForce RTX in 2022.
Alder lake word waarschijnlijk DDR4 EN DDR5 althans ik zie ook zo mijn bronnen. _inderdaad wel met pci-e 5.0 hier.
Zen3+ is verder weinig over bekend. Voor Zen 4 is het duidelijk dat het AM5 en DDR5 only word.
Er is overigens geen goede reden waarom Zen3+ AM5 en DDR5 only zullen zijn.
Probleem is dat de leverbaarheid van DDR5 geheugen een probleem zal vormen. De beschikbaarheid zal eind van het jaar nog schaars zijn (eventueel door productie te korten) Daarnaast de prijs zal gewoon een probleem vormen voor de meeste consumenten om DDR5 aan te schaffen.. Genoeg redenen om Zen4 daarom ook later op de markt te zetten wanneer DDR5 geheugen beter beschikbaar word.
Het staat overigens allang op het internet dat Zen4 is verschoven naar 2022, dat is ook de reden dat AMD op dit moment en in het einde van het jaar met Zen3+ `warhol` komt (die officieel niet eens op de officiele roadmap staat / stond)
Zen 3 + is er daarom gewoon er tussen geschoven.
En geloof mij maar dat de transitie naar DDR5 dit jaar nog niet zo snel zal verlopen.. En DDR4 nog steeds gemeen goed is.
Dus ik verwacht zelf dat Zen3+ hoogstens waarschijnlijk wel op AM5 zal uitkomen maar dan met de optie dat het DDR4 en DDR5 zal ondersteunen met pci-e 4.0.. Er is nog geen ene reden waarom ze met Zen3+ op pci-e 5.0 zullen overgaan.
Die update zal je dus bij Zen 4 pas zien lijkt mij.
Ik ga zelf kijken of ik een RX6700XT 12GB kan bemachten.. Als dat niet lukt zal mij dat ook weinig uitmaken.
Kan die RX6700XT altijd nog gebruiken om een RX 580 8GB te vervangen in me tweede pc.
Maar als ik die kaart hebt geeft het me wel zeker heid dat ik prima de komende crisis wel voorbij kom.
Misschien word RDNA 3.0 straks ook slecht leverbaar. Anders als ik misschien aan een RX6700XT kan komen dan wel wacht op RDNA 4.0.. Kan ik het ook langer uithouden.
ASUS ROG X470 crosshair vii hero wifi met Ryzen 7 5800X - Bequiet! pure rock 2 black met Deepcool RGB fan - Be quiet! GOLD 650w - 64GB DDR4 3600MHz CL16 (4x16 DR) - Zotac RTX 2070 super 8GB - ADATA XPG SX8200 Pro 512GB - Crucial MX500 1TB - Corsair 680X.